Sökning: "representation genus tv-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden representation genus tv-spel.

  1. 1. Kvinnors representation i tv-spel : En studie om genus i Elden Ring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Eriksson; Elin Nordström; [2022]
    Nyckelord :Medievetenskap; kommunikationsvetenskap; Tv-spel; HiG; Genus; Elden Ring; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka moderna tv-spel utifrån ett feministiskt perspektiv. Hur mycket misogyni finns det och hur uttrycker det sig i så fall. LÄS MER

  2. 2. ” It’s okay for a woman to be tough and stand up for herself, as long as she looks sexy doing it"   : En semiotisk bildanalys av Sheva Alomar i Resident Evil 5

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Ann-Charlotte Mörk; [2018]
    Nyckelord :TV-spel; Datorspel; Kvinnliga spelkaraktärer; Feminism; Etnicitet; Genus; Representation; Sheva Alomar; Resident Evil; Hegemoni; Male Gaze;

    Sammanfattning : TV – och datorspel har historiskt sätt utvecklats från att ses som underhållning riktat till en yngre målgrupp - till en miljonindustri världen över med spelare i alla åldrar. Som akademiskt studieområde har spel inte uppmärksammats förrän långt senare i förhållande till äldre medieformer likt TV och film. LÄS MER

  3. 3. En studie av Tomb Raider (2013/14) : Med fokus på genus og metodeutvikling

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Kristian Didrik Laache; [2015]
    Nyckelord :TV-spel; gaming; Tomb Raider; representation; genus; metodutveckling;

    Sammanfattning : Oppgaven studerer TV-spillet Tomb Raider (2013/14) og fokuserer på presentasjonen av hovedpersonen Lara Croft. Forskeren vil analysere hvorvidt denne kan tolkes som aktiv eller passiv, samt som et positiv forbilde som utviklere og spillere kan skaffe lærdom ifra og ikke minst glede seg over. LÄS MER

  4. 4. "Ya know, I don't mind being labeled a crackhead." : En semiotisk analys av hur tv-spelet Grand Theft Auto V skildrar hudfärg, klass och kön

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Norén Anders; [2015]
    Nyckelord :spel; tv-spel; datorspel; grand theft auto; kön; genus; ras; etnicitet; klass;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the representation of race, social class and gender in the 2013 video game Grand Theft Auto V. Postcolonial theory, including terms such as cultural hegemony, whiteness and Michel Foucaults definition of power, has served as the basis for the analysis. LÄS MER

  5. 5. Att spela heterosexuell : En studie av konstruktioner av genus och sexualitet i tv-spelen Prince of Persia och Fable II

    Kandidat-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Anne Chorin; [2009]
    Nyckelord :gender; sexuality; video games; the heterosexual matrix; sex value system; representation; design; movement; genus; sexualitet; tv-spel; den heterosexuella matrisen; den sexuella värdehierarkin; representation; design; rörelse;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate how gender and sexuality are made in the videogames Prince of Persia and Fable II, and more specifically to look at possibilities and limitations for the construction of gender and sexuality in these games. I understand videogames as an interactive media form that differs from other types of media like film and literature. LÄS MER