Sökning: "representation och semiotik"

Visar resultat 11 - 15 av 102 uppsatser innehållade orden representation och semiotik.

  1. 11. Parfymreklamens essens : En uppsats om parfymreklams utformning genom historien, ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emilia Belokozovska; [2022]
    Nyckelord :grafisk design; parfymvarumärke; narrativ; visuell retorik; semiotik; reklam; marknadsföring; stereotyper; könsstereotyper; normkritik;

    Sammanfattning : This essay examines how gender stereotypes have been portrayed and represented in perfume advertising. With a historical overview this essay will shed light on the development of perfume advertising. LÄS MER

  2. 12. ’’ASK NOT WHAT YOU CAN DO FOR MISOGYNYBUT WHAT MISOGYNY CAN DO FOR YOU’’ : En multimodal kritisk diskursanalys av hur karaktären Maddy Perez i TV-serien Euphoria gestaltas använda sin sexualitet till sin fördel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Cornelia Lindstedt; [2022]
    Nyckelord :Multimodal Critical Discourse Analysis; Sexuality; Representation; Semiotics; Identity; Gender; Multimodal kritisk diskursanalys; Sexualitet; Representation; Semiotik; Identitet; Genus;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker om det går att återfinna en gestaltning av en ung kvinna idag som använder sin sexualitet som främsta vapen i TV-serien Euphoria. Forskning imom humaniora tyder på att kvinnor i allt yngre ålder lär sig att använda sin sexualitet till sin fördel. LÄS MER

  3. 13. Helgar ändamålen medlen? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur Unicef Sverige framställer afrikanska barn i reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nora Axelsson; Viktoria McLellan; [2022]
    Nyckelord :MCDA; media; reklam; representation; semiotik stereotyper; UNICEF;

    Sammanfattning : Medier är något som vi dagligen interagerar med i olika sammanhang och det som vi ser i media påverkar hur vi uppfattar verkligheten och olika aspekter av den. Eftersom media har inverkan på vår verklighetsbeskrivning är det därför viktigt att det som visas i media är så objektivt och verklighetsnära som möjligt. LÄS MER

  4. 14. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  5. 15. "Det vita snuset och marknadsföringsruset” : En kvalitativ studie om det vita tobaksfria snusets marknadsföring riktat mot unga.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Sandberg; Lisa Ålstam; [2022]
    Nyckelord :Influencer; snus; Velo; semiotik; Instagram; tobaks fritt snus; marknadsföring; gruppidentitet; kapital; självframställning; sociala medier.;

    Sammanfattning : Between 2018 and 2021, the amount of young snuff users increased drastically. The same year, 2018, Velo, a tobacco free nicotine snuff, was launched on the Swedish market. They made themselves known through organizing big events and by engaging in influencer marketing. LÄS MER