Sökning: "representation stuart hall"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden representation stuart hall.

  1. 6. FÖRSVARET ANGÅR (INTE) ALLA : En kritisk diskursanalys av den finländska försvarsmaktensporträttering av kvinnor i sin rekrytering.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Koivukangas; [2023]
    Nyckelord :the Finnish Armed Forces; women in the military; Hall representation; gender contract; critical discourse analysis; CDA;

    Sammanfattning : In this paper I will examine how the Finnish Armed Forces use representation to portraywomen within the military, in the context of marketing. I will do this partly by analyzingvisual texts, but also by performing a critical discourse analysis. LÄS MER

  2. 7. Kvinnan i kontrast till kvinnligheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Jinstrand; [2023]
    Nyckelord :Feminism; Representation; Intersektionalitet; Stuart Hall; Judith Butler; Genus; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Judith Butler’s gender theory examines gender as a social construct that is created and reproduced by societal structures. Stuart Hall’s representation theory also centers around this idea, but rather concerning how media images both create and are created by a historical, cultural and political context and therefore changes and reproduces a specific way of viewing our society. LÄS MER

  3. 8. "Jag tror inte att han går på östrogen" : En kvalitativ studie om normbrytande maskulinitetsuttryck i Hansacompagniets reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lina Pukari; Oscar Kinnrell; [2023]
    Nyckelord :Representation; masculinity; gender; advertisement; genderblurring; Hansa; Representation; maskulinitet; genus; reklam; genderblurring; Hansa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att studera hur normbrytande maskulinitetsuttryck representeras i Hansacompagniets reklambilder samt hur reklambilderna tolkas av en målgrupp av unga män. I studien valdes sju reklambilder till fokusgruppen, varav de fyra bilder som genererade mest reaktioner valdes för att vidare analyseras semiotiskt. LÄS MER

  4. 9. DN:s nya Norrland : En digital textanalys av representationen av Norrland efter Dagens Nyheters satsningar i norra Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Filip Forsman; Anton Hellgren; [2023]
    Nyckelord :Dagens Nyheter; quantitative; digital text analysis; Gephi; Norrland; media shadow; centres and peripheries; representation; agenda setting; reproducing; news values.;

    Sammanfattning : DN:s new Norrland – A digital text analysis of the Swedish national newspaper Dagens Nyheters new editorial offices in northern Sweden.     The aim of this study is to compare the coverage of Norrland in the Swedish newspaper Dagens Nyheter before and after the fourth of April 2022. LÄS MER

  5. 10. Attityder, migration och medborgare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Pauline Engfeldt; Tova Wikström; [2023]
    Nyckelord :attityd; migrationsmängd; representation; den andre; diskursanalys; kvantitativ metod; sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate the attitudes of Swedish citizens towards the amount of migration. Furthermore, how these attitudes relate to whether the citizen believes that migration makes Sweden a better or worse country to live in. LÄS MER