Sökning: "representationer av barn i spel"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden representationer av barn i spel.

  1. 1. Att sätta regler för, skriva och spela barn(dom) : En komparativ diskursanalys av rollspelssytemet The World of Darkness

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Ida Sääf; [2018]
    Nyckelord :Barnkultur; diskursanalys; barndomsdiskurser; representationer av barn i spel; rollspelssystem; The World of Darkness innocents; The World of Darkness.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genomföra en komparativ diskursanalys av rollspelssystemet The World of Darkness med fokus på böckerna The World of Darkness (2004) och The World of Darkness innocents (2008) för att analysera vilka barndomsdiskurser som produceras i spelet. En Norman Fairclough-inspirerad tredimensionell diskursanalys har anlagts för att uppnå syftet med uppsatsen. LÄS MER

  2. 2. Kan elever utveckla sin taluppfattning vid användandet av digitala spel? : En innehållsanalys av digitala spel med fokus på området taluppfattning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Hedlund; [2017]
    Nyckelord :digital tools; digital games; number sense; content analysis; digitala verktyg; digitala spel; taluppfattning; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om digitala spel skapade för underhållning kan erbjuda spelaren färdighetsträning inom området taluppfattning i ämnet matematik. Studien genomfördes på 11 spel som valdes med hjälp av barn i årskurs 4–6 och ramverket baseras på McIntosh tolkning av vad taluppfattning innebär och sex aspekter framarbetades. LÄS MER

  3. 3. Behavior Cards - ett programmeringsverktyg för barn

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Robert Scholz; [2005]
    Nyckelord :Behavior Cards; programming by behaviors; programming tools for children; children and programming; Squeak; Smalltalk; Behavior Cards; beteendeprogrammering; Squeak; Smalltalk; programmeringsverktyg för barn; barn och programmering;

    Sammanfattning : This thesis presents the work of developing and testing a programming tool specially designed for children. The purpose of this tool is to make children capable of creating visual simulations and games that consist of actors interacting in a virtual world. LÄS MER