Sökning: "representativ demokrati"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden representativ demokrati.

  1. 16. Deltagardemokratins påverkan på det regionala beslutsfattandet - En fallstudie av Region Skånes arbete med medborgardialog

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Carlström; [2020]
    Nyckelord :medborgardialog; deltagardemokrati; representativ demokrati; beslutsfattande; Region Skåne; Law and Political Science;

    Sammanfattning : There is no given answer to the question how participatory democracy activities affects the representative democracy. However, in an attempt to answer the question, this thesis use theories about democracy, influence of participatory activities and the roles of politicians in order to examine how citizen dialogues affects the decision making of politicians in Region Skåne (Sweden). LÄS MER

  2. 17. Transitional Justice - Setting Aside Rule of Law in Order to Reach the Rule of Law

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Lisa Nordbring; [2019]
    Nyckelord :jurisprudence; public international law; legal history; law; criminal law; transitional justice; the rule of law; access to justice; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Transitional justice is a term and concept which describes how countries deal with large-scale human rights abuses through different judicial and non-judicial measures in order to achieve reconciliation and hold perpetrators accountable. Transitional justice as a concept was born out of practice as a response to how countries in the 1980–1990s dealt with large-scale abuses committed by the earlier regime in the countries’ transition from authoritarian rule towards becoming a democracy. LÄS MER

  3. 18. Ett sätt att tänka om demokrati : Spänningsförhållandet mellan demokratisk socialisation och kritiskt tänkande i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ola Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; demokrati; läroböcker; Mouffe; diskursanalys; diskursteori; agonism;

    Sammanfattning : Undervisningen i gymnasieskolan har ett mål att förmedla kunskaper och värden som samhället vilar på, samtidigt ska eleverna utrustas med ett kritiskt tänkande för att kunna granska påståenden och förhållanden. Detta kan ses som ett dubbelt uppdrag i skolan och denna uppsats syftar till att belysa hur läroböcker i samhällskunskap, som riktar sig mot yrkesförberedande respektive studieförberedande elever, hanterar det dubbla uppdraget i framställningen av demokrati och medborgarskap. LÄS MER

  4. 19. Vilka demokratiproblem kan governancenätverk innebära? En normativ-empirisk studie om svängdörren i staten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Falini; Diana Eriksson Lagerqvist; [2018]
    Nyckelord :governancenätverk; demokrati; svängdörr; normativ teori; empirisk teori; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det pratas allt mer om att vi har gått ”from government to governance”. Men vad kan dessa förändringar betyda för våra traditionella demokrativärden? Denna studie syftar att undersöka vilka eventuella demokratiproblem som styrning genom governancenätverk kan innebära genom att analysera den så kallade svängdörren i staten. LÄS MER

  5. 20. Demokrati genom val eller samtal? : En kvalitativ studie av hur elevdemokrati tillämpas i samhällskunskapsämnets olika kurser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Sara Hasselrot; [2018]
    Nyckelord :Elevdemokrati; elevinflytande; demokratiundervisning; samhällskunskap; representativ valdemokrati; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : Teaching students about democracy and strengthening their abilities to act and perform within a democratic society is according to the curricula for the Swedish educational system an important task for any Swedish teacher. In social sciences, however, these aspects play an even greater role as the current curricula for civic education clearly states that civic education should offer students the opportunity to learn about democracy and its various forms and mechanisms. LÄS MER