Sökning: "reseanledning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet reseanledning.
1. Evenemang och regional utveckling: Mycket snack och lite verkstad eller strategi omsatt i praktik? : En studie av offentlig finansiering av evenemang i Jämtland Härjedalen 2011–2020
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Inom EU finns en sammanhållningspolitik som går ut på att minska klyftorna mellan regioner i unionen. I Sverige finns en regional utvecklingspolitik där man vill jämna ut olikheterna mellan stad och landsbygd och bland annat besöksnäringen har pekats ut som en viktig motor för tillväxt. LÄS MER
2. Upplevelsesamhällets avsaknad av evenemang : En turismvetenskaplig studie med fokus på Löfbergs Arena och Covid-19.
L2-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Dagens upplevelsesamhälle är baserat på upplevelser där konsumtion och njutnings besitter en central plats i offentligheten, där människor ger mening åt sina liv genom nya spännande upplevelser. Turismen kan därför anses ha en speciell betydelse och central roll i samhället. LÄS MER
3. När E-sport blir en reseanledning : Motivation att resa som åskådare till E-sportsevenemang
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/KulturgeografiSammanfattning : E-sport is one of the fastest growing sports in the world. Hundreds ofthousands interested people travel every year as spectators to E-sport eventswhen professional E-sport stars compete against each other in the biggestgames in the world. LÄS MER
4. Att utveckla matturism genom ett resursbaserat perspektiv : Hur en kommun blir en matdestination genom dess resurser och förmågor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I dagsläget existerar ingen enhetlig definition av fenomenet "matturism" men i huvudsak innebär det att den primära reseanledningen för en turist är mat som finns på en speciell plats (läs Long, 2004, Richards, 2002, och Hall & Sharples, 2003, för att se varianter på allmänt brukade definitioner). I en genomgång av det utbud som researrangörer presenterar i sina kataloger eller på sina hemsidor blir det också tydligt att mat har kommit att bli allt vanligare som turistattraktion och som marknadsföringmaterial för researrangörer. LÄS MER
5. Hållbar turism i charterparadiset : en studie av Sharm el Sheikh
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Denna studie syftar till, ur ett hållbarhetsperspektiv, att ge en djupare förståelse för hur turismen har påverkat destinationen Sharm el Sheikh i Egypten. Studiens resultat visar att destinationen Sharm el Sheikh har påverkats i stor omfattning av turismen, inom den socio- kulturella sektorn, den ekonomiska sektorn och miljösektorn, samtliga av de tre områden som enligt FN är definitionen av hållbar turism. LÄS MER