Sökning: "resonemangsförmåga i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden resonemangsförmåga i matematik.

  1. 1. Kreativa matematiska resonemang : En kvalitativ textanalys av läromedel för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Samantha Edström; Johan Falck; [2023]
    Nyckelord :imitativt resonemang; matematikuppgifter; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Matematiken är av tradition ett läromedelsbundet ämne och undervisningen sker till stor del genom elevernas enskilda arbete med uppgifter. Vilka kunskaper som eleverna utvecklar kommer därför att ha direkt koppling till läromedlens innehåll och om vissa kunskapsområden får ett begränsat utrymme i dessa så uppstår en risk att relaterade matematiska förmågor inte utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Vilken inverkan har programmering på lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Farah El-khatib; Roba Nimer; [2023]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; programmering; effekt; påverkan; grundskola; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Abstract Avsikten med följande kunskapsöversikt är att undersöka betydelsen som programmering har på lärandet i matematikämnet. Metoden för att undersöka detta var att utföra en systematisk datasökning, alltså söka bland annat studier, metaanalyser, vetenskapliga artiklar i olika databaser. LÄS MER

  3. 3. Matematiska resonemangsprocesser i empiriska undersökningar : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jens Axelsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematiska resonemang har kommit att betonas alltmer i såväl styrdokument som i internationella jämförelser mellan skolsystem. Parallellt med detta har ett allt större fokus lagts på processer i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande för utveckling av eleversproblemlösning- och resonemangsförmåga-ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liban Mohamed; Merlin Nuhanovic; [2023]
    Nyckelord :kooperativt lärande; lärarstrategier; lärarperspektiv; mellanstadiet; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande för attutveckla elevernas problemlösnings- och resonemangsförmåga inom matematik imellanstadiet. Kvalitativ metod är det som användes i studien för att samla empiri i syfte attsvara på frågeställningen. LÄS MER

  5. 5. Uppgifter som utvecklar resonemangsförmågan : En läromedelsanalys i matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Mattsson; [2023]
    Nyckelord :matematik; lågstadiet; läromedelsanalys; läroböcker i matematik; resonemang; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Följande studie är en läromedelsanalys som syftar till att undersöka vilka och hur många uppgifter som bidrar till att utveckla resonemangsförmågan. De läroböcker som granskades var Prima matematik 3a och 3b samt Mera favorit matematik 3a och 3b. LÄS MER