Sökning: "resonemangsförmåga"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade ordet resonemangsförmåga.

  1. 11. Lika rätt till lärande : En litteraturstudie om hur samhällskunskapsundervisning kan anpassas för att stötta elever med intellektuella funktionsnedsättningar i grundskolan 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arnela Hercegovac; Filippa Hjälmeby; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskapsundervisning; intellektuella funktionsnedsättningar; anpassningar; inkludering; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Alla elever har lika rätt till lärande. Det är skolans skyldighet att ge det stöd som krävs för att elever oavsett behov ska lyckas utveckla de förmågor och kunskaper som behövs för att nå kunskapskraven och bli fullvärdiga medborgare. LÄS MER

  2. 12. Lärandeaktiviteters inflytande på läsförståelse och resonemangsförmåga i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna-Katarina Teig; [2022]
    Nyckelord :concretization; language promoting; learning activities; mathematical education; practical mathematics; reading comprehension;

    Sammanfattning : In previous research it has been concluded that mathematical texts more often than not test a students reading comprehension rather than their mathematical knowledge. It has also been concluded that in order to promote language learning in the mathematics classroom the teacher has a great responsibility to not only make the oftentimes abstract mathematical key concepts clear and understandable but also the concepts, methods, calculations and operational rules. LÄS MER

  3. 13. Kooperativt lärande för utvecklande av elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Aadalen; Nasim Qadan; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematiska resonemang; kreativa och imitativa resonemang.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande (KL) som en undervisningsmetod har blivit allt vanligare både på nationell och internationell nivå. KL beskrivs som en undervisningsmetod för att strukturera samarbetet mellan elever i små grupper och på så sätt kan de dra nytta av varandra för att uppnå gemensamma mål (Umans & Lidén, 2018). LÄS MER

  4. 14. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER

  5. 15. Framgångsfaktorer i matematikundervisningen i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Kurtz; Madelene Thorman; [2022]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; förskoleklass; matematik; resonemang; specialpedagogiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Kurtz, Åsa & Thorman, Madelene. (2022). Framgångsfaktorer i matematikundervisningen i förskoleklass. Speciallärarprogrammet specialiseringen matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER