Sökning: "resonemangsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet resonemangsförmåga.

  1. 1. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Olle Ryman; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; Reasonableness; Teaching challenges; Number sense; matematik; rimlighetsbedömning; undervisningsutmaningar; taluppfattning;

    Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER

  2. 2. Vad anser lärare vara godtagbara kunskaper kring energi i årskurs 6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Pantsar; [2022]
    Nyckelord :energy concept; assessment; elementary school; physics; energibegreppet; bedömning; grundskola; fysik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt likheter och skillnader i lärarnas olika bedömning utgående från fyra olika nyckelidéer om energi. Data samlades in via kvalitativa intervjuer med fem behöriga NO-lärare som var verksamma på olika skolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Resonera mera – Lärares arbete med att stödja utvecklingen av elevernas muntliga resonemangsförmåga i matematiken åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Töverud; Josefine Strinnholm; [2021]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; matematiska samtal; kommunikativa arbetssätt; styrdokument; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Undervisningen ska bidra till att utveckla elevens förmåga att föra och följa matematiska resonemang (Skolverket, 2019). Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av hur lärare beskriver att de arbetar för att främja utvecklingen av elevernas muntliga resonemangsförmåga i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Elevers samtal om ekologisk hållbarhet : En kvalitativ studie om hur elever samtalar om ekologisk hållbarhet i två olika skolmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Emanuelsson; Linn Friberg-Pedersen; [2021]
    Nyckelord :ekologi; hållbar utveckling; ekologisk hållbarhet; samtal; sociokulturellt; skolmiljö; närmiljö; mellanstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som har för avsikt att undersöka hur elever samtalar om ekologisk hållbarhet inomhus och utomhus. Vad finns det för likheter mellan samtalen och finns det någon skillnad på hur eleverna samtalar med varandra beroende på vart samtalet äger rum? Studien genomfördes på två olika skolor med en årskurs 5 och en årskurs 6. LÄS MER

  5. 5. Fysmatte : En studie om matematiska samtal vid fysisk matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eleni Pebes; Sofie Palm; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; fysiskt moment; laborativt material; matematik; matematiska samtal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om fysisk aktivitet integrerat i matematiken och om hur matematiska samtal visar sig vid fysisk aktivitet. Syftet med detta arbete är att studera effekten av att integrera fysisk aktivitet i matematikundervisningen. Vi vill även synliggöra hur de matematiska samtalen visar sig vid de fysiska matematiklektionerna. LÄS MER