Sökning: "respons på elevtexter"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden respons på elevtexter.

  1. 1. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling på elevtexter : Hur några lärare i årskurs 1–3 använder återkoppling på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maja Nilsson; Moa Eklund; [2022]
    Nyckelord :Återkoppling; läraråterkoppling; respons; revidering; elevtexter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur några lärare, aktiva i årskurs 1–3, ger återkoppling på elevtexter samt undersöka hur, eller om, återkopplingen används vidare. Studiens teoretiska bakgrund vilar på det sociokulturella perspektivet med fokus på begreppen stöttning, mediering och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  3. 3. Bedömarvariation och tolkningsgemenskap : En studie av fem svensklärarstudenters bedömning och respons på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Karlsson; Olivia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :svenska; likvärdig bedömning; samstämmighet; bedömarvariation; lärarstudenter; interbedömarreliabilitet; respons; texttriangeln; tolkningsgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka interbedömarreliabiliteten mellan svensklärarstudenter på lärarprogrammets sista år och i vilken utsträckning deras summativa och formativa bedömning är samstämmig. Fem svensklärarstudenter från samma universitet fick i uppgift att individuellt bedöma tre olika elevtexter. LÄS MER

  4. 4. Den besvärliga språkriktighetsfrågan om de, dem och dom : En jämförande studie om gymnasieelevers användning av pronomina de, dem och dom i skriftlig produktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Lindström; [2021]
    Nyckelord :De dem dom; grammatikundervisning; gymnasieelever; pronomina;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka två elevgruppers (gymnasieelever åk 1 och 3) användning av pronomina de, dem och dom i skriftlig produktion för att se om användningen har förändrats och om grammatikundervisning har någon påverkan på den. De datainsamlingsmetoder som använts är dokumentation av 36 redan producerade elevtexter samt en semistrukturerad intervju med elevgruppernas svensklärare. LÄS MER

  5. 5. “Har man aldrig tränat på att rita en varg, så hur ska man veta hur man ska rita en varg? Precis som att skriva, så hur ska man veta hur man skriver?” : En studie om hur några lärare verksamma i årskurs 1–3 resonerar om visuella representationers agens i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ida-Marie Ljungkvist; Pauline Gröning; [2021]
    Nyckelord :Agens; multimodalt meningsskapande; multimodala texter; respons; sammansatta texter; sociosemiotik; svenskundervisning; visuella representationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i den sociokulturella och sociosemiotiska teorin undersöka hur sex stycken lärare i årskurs 1–3 resonerar kring visuella representationers agens i svenskundervisning och hur de menar att deras undervisning om visuellt meningsskapande ser ut. Tidigare forskning beskriver ett komplicerat förhållande till de visuella representationernas funktion i svenskundervisningen, de beskrivs både som ett tillägg och som ett viktigt redskap för lärande. LÄS MER