Sökning: "resultatannonsering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet resultatannonsering.

  1. 1. Blanknings effekt på avvikelseavkastning : En studie om marknadsreaktioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :William Svensson; Ludvig Rex Nygård; [2023]
    Nyckelord :Blankningsgrad; avvikelseavkastning; resultatannonsering; resultatöverraskning;

    Sammanfattning : Mellan åren 2020 och 2022 har blankningsaktiviteten på svenska marknaden ökat markant. Detta har följts av en medial debatt om hur blankning påverkar den svenska kapitalmarknaden. Forskning på ämnet är relativt daterad samt mycket begränsad vad gäller den svenska marknaden. LÄS MER

  2. 2. Avvikelseavkastning i samband med resultatöverraskningar på OMXS30 - En eventstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Oskar Malmström; Johan Nordström; [2023]
    Nyckelord :avvikelseavkastning; eventstudie; kvartalsrapporter; OMXS30; resultatannonsering; resultatöverraskning;

    Sammanfattning : This thesis investigates if abnormal returns exist in connection to the release of quarterly reports depending on if the presented results overperform, underperform or are in line with the analysts expectations. An event study method is applied where the market model is used. LÄS MER

  3. 3. ESG och avvikelseavkastning : En kvantitativ studie om ESG-poängs påverkan på avvikelseavkastning vid annonsering av kvartalsrapporter i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Malmström; Olof Carlström; [2022]
    Nyckelord :avvikelseavkastning; ESG; ESG-poäng; eventstudie; resultatannonsering; resultatöverraskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka huruvida svenska företags hållbarhetsprestation har en påverkan på avvikelseavkastning vid annonsering av kvartalsrapporter. Detta undersöks genom att studera svenska företags avvikelseavkastning vid resultatannonsering utifrån deras ESG-poäng uppmätt av Refinitiv. LÄS MER

  4. 4. Ju förr desto bättre? : En studie om hur nyhetsinnehållet i kvartalsrapporter påverkar tidpunkten för publicering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Nilsson; Nils Simonsson; [2017]
    Nyckelord :Timing; Resultatannonsering; Rapportpublicering; Nyhetsinnehåll; Kvartalsrapporter;

    Sammanfattning : Det kan finnas motiv för företag att vara strategiska med tidpunkten för resultatrapportering om det kan gynna dem. Tidigare studier på den amerikanska marknaden har observerat att bra nyheter tenderar publiceras tidigt medan dåliga nyheter släpps sent, där nyheten avser om företaget presterat över eller under marknadens förväntningar. LÄS MER