Sökning: "resultatskillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet resultatskillnader.

  1. 1. Könsskillnader i läsförståelse : En analys av resultatskillnader mellan flickor och pojkar i läsförståelse fördelat på läsprocesser, uppgiftsformat och texttyp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Andrea Jonsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; gender differences; boys; girls; secondary school; task format; reading aspects; text type; läsförståelse; resultatskillnader; pojkar; flickor; kön; högstadiet; årskurs 7; uppgiftsformat; läsprocess; texttyp;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få kunskaper om skillnader i läsförståelse som existerar mellan pojkar och flickor. Detta görs genom analys av resultat från ett läsförståelseprov. LÄS MER

  2. 2. Föräldrars attityder till aktiv skoltransport

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap; Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Matilda Nilsson; Zaza Unger; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: En stillasittande livsstil har idag blivit ett globalt hälsoproblem hos barn och ungdomar. För närmare 50 år sedan så gick/cyklade 90 % av Sveriges alla barn till skolan. År 2014 beräknades antalet sjunkit till under 50 %. Syfte: Syftet med studien är att undersöka föräldrars attityder till aktiv skoltransport (AST). LÄS MER

  3. 3. Den förlorade pojken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Nicole Lindborg; [2017]
    Nyckelord :betyg; genus; grundskola; individualisering; kön; litteracitet; resultatskillnader; samhällspåverkan; språk; svenska;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att undersöka anledningar till resultatskillnader mellan pojkar och flickor inom svenskämnet. Vi har kontinuerligt under vår ämneslärarutbildning observerat och fått ta del av genomgående resultatskillnader mellan pojkar och flickor på högstadie- och gymnasienivå. LÄS MER

  4. 4. ”Flickor är mer noggranna än pojkar” : En kvalitativ studie om resultatskillnader mellan pojkar och flickor i bildämnet sett ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annica Wiegert; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets senaste nationella ämnesutvärdering, NÄU-13, Bild i grundskolan är bild det skolämne där skillnaderna är allra störst till flickornas fördel (Skolverket 2015, 35), något som står oförändrat sedan föregående ämnesutvärdering (NU-03) gjordes tolv år tidigare (Skolverket 2004). Under mina VFU-perioder som blivande bildlärare kom jag att uppleva detsamma, att pojkar genomgående har ett sämre studieresultat än flickor i ämnet bild i högstadiet. LÄS MER

  5. 5. Diskurser om grundskolans skolresultat i statliga rapporter. : En kvalitativ undersökning om påverkansfaktorer på skolresultat.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalie Quintero; Jeanette Elahmar; [2017]
    Nyckelord :Segregation; Det fria skolvalet; Socioekonomisk bakgrund; Skolresultat.;

    Sammanfattning : Undersökningen sammanställer myndighetsrapporter med utgångpunkt i aktuell forskning vilka behandlar faktorer som påverkar skolresultat i den svenska skolan. Syftet med undersökningen är således att analysera vilka diskurser som är synliga i statliga rapporter om skolresultat i den svenska grundskolan. LÄS MER