Sökning: "resultatskillnader"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet resultatskillnader.
1. Elevers matematikprestationer ur ett socioekonomiskt perspektiv : En litteraturstudie om socioekonomisk status påverkan på grundskoleelevers matematikprestationer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sverige strävar efter ett rättvist och jämlikt skolsystem, samtidigt kräver samhällsutvecklingen matematiskt kunnande inom allt fler områden. Trots att matematikkunskaper har en stor betydelse i samhället visar sig svenska elever i grundskolan prestera under den genomsnittliga skalan i matematik. LÄS MER
2. Könsskillnader i ämnet matematik : lärares uppfattningar kring resultatskillnader mellan pojkar och flickor i F-3
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur lärare uppfattar, resonerar och förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i ämnet matematik för grundskolans F-3-elever. Studiens syfte är vidare att undersöka och finna bakomliggande orsaker och faktorer till dessa resultatskillnader. LÄS MER
3. Vi kan faktiskt ge alla en chans : Om resultatskillnader i läsförståelse och matematik hos elever med olika ursprung
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Enligt den svenska skollagen ska alla elever ha rätt till en utbildning av hög kvalité och det är skolornas jobb att se till att alla elever, oavsett familjebakgrund och socioekonomisk bakgrund, får tillgång till detta. Forskningen säger att det finns tydliga skillnader mellan svenska elever och elever med annat ursprung i deras skolresultat. LÄS MER
4. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER
5. Läsundervisning från ett lärarperspektiv : En studie om lärares uppfattningar av skillnader i pojkars och flickors läsattityder i årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Denna studies syfte var att öka kunskapen om lärares uppfattningar kring pojkars och flickors attityder och eventuella resultatskillnader inom läsning och läsförståelse. Detta gjordes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER