Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. En djupfryst bransch – Strategiska allianser i den svenska storhushållmarknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Engelbrekts; Edward Odevall; [2006]
    Nyckelord :Djupfrysta livsmedel; strategiska allianser; strategisk positionering; strategiska innovationer; storhushåll; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur tillverkare av storhushållsugnar och producenter av djupfrysta livsmedel för storhushåll samarbetar för att öka värdet för den gemensamma slutkunden – storhushållet. METOD: Studien är av kvalitativ karaktär och kretsar runt djupintervjuer med nyckelpersoner inom livsmedelsbranschen och tillverkare av storhushållsugnar. LÄS MER

  2. 17. Outsourcing i IT-företag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tory Li; Carljohan Medin; [2006]
    Nyckelord :Outsourcing; IT-företag; nätverksteorin; resursbaserat synsätt; flerfas modell.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks begreppet outsourcing och tillika möjligheter samt begränsningar i ett företag som tillverkar egna produkter och som är verksam inom IT-branschen. Vi har även skapat en ny modell för att analysera, förbereda och utföra outsourcing för produkttillverkande IT-företag. LÄS MER

  3. 18. Strategier för oförutsägbara och snabbväxlande marknader – en fallstudie av fyra skandinaviska modeföretag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Andersson; Carolyn Zupanic; Sara Olsson; [2005]
    Nyckelord :Kaosbalans strategi; Resursbaserat synsätt; Dualistiskt perspektiv; Modeföretag; Strategi; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. LÄS MER

  4. 19. CHALMERS INNOVATIONS BIDRAG TILL UTVECKLINGEN AV IT-FÖRETAG

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Åsa Gotvik Pettersson; Anders Eckerström; [2005]
    Nyckelord :NTBF; inkubator; Chalmers Innovation; Affärsplattformen; resursbaserat synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera Chalmers Innovations bidrag till utvecklingen av de verksamma företagen på Lindholmen Center. Företrädare för sex företag intervjuades. Företagen hade vid inträdet nått olika långt i sin utveckling och företagen utvecklades även olika under tiden i inkubatorn. LÄS MER

  5. 20. Tillväxt i Dermarome AB - ett resursbaserat synsätt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christian Lundin; Johan Hemminger; [2004]
    Nyckelord :Tillväxt; resursbaserat synsätt; resurser; förmågor; konkurrensfördelar; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva hur Dermarome har byggt upp sina resurser över tiden. Vidare avser studien identifiera vilka av dessa som främst ligger till grund för företagets konkurrensfördelar och tillväxt. Till sist ämnar vi diskutera huruvida dessa konkurrensfördelar är varaktiga eller inte. LÄS MER