Sökning: "retail apocalypse"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden retail apocalypse.

  1. 1. Butiksdöd i stadskärnan? - En fallstudie på varför butiker lämnar Helsingborgs stadskärna

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Max Gotfredsen; [2022]
    Nyckelord :geografi; detaljhandel; Helsingborg; stadskärna; butiksdöd; Social Sciences;

    Sammanfattning : The discussion of the ‘retail apocalypse’ can be found both in recent scientific articles as in the media. With an increasing volume of electronic trade and with 2 pandemic years behind us, a lot of stores have closed their physical businesses (Chatterjee m. fl. 2021, HD 2021b, Mende – Noble 2019). LÄS MER

  2. 2. Fashion sense : A quantitative study about how sensorial touch points affect the customer decision making process in physical fashion stores

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Noel Göransson; Ludwig Rundgren; [2022]
    Nyckelord :Sensory touchpoints; Customer decision-making process; Evaluation of alternatives; Purchase decision; Retail apocalypse; Sensory marketing;

    Sammanfattning : Sustainability has been on everyone's lips in the last decade. However, the fashion industry has been proved to be the second-largest contributor to environmental destruction being just behind the oil industry. As the fashion industry keeps growing, measures need to be taken to make it more sustainable. LÄS MER

  3. 3. Butiksdöden : En kvalitativ studie om det digitaliserade samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Joelle Antar; Isabella Samuelli; [2021]
    Nyckelord :retail apocalypse; retail; physical stores; digitalization; e-commerce; online channels; omni channels and sales channels; Butiksdöd; Fysisk handelsplats; Detaljhandel; Digitalisering; E-handel; Onlinekanaler; Omnikanal; Försäljningskanaler.;

    Sammanfattning : Retail apocalypse has been discussed as a result of the increasing online consumption due to a digitalized society. Many researchers claim that the future of consumption will solely take place digitally, that the physical store won't have an actual function and will eventually get replaced by new appealing meeting places online. LÄS MER

  4. 4. Påverkan av externa händelser på försäljningskanaler inom detaljhandeln : En kvalitativ studie om hur externa händelser påverkar arbetet med försäljningskanaler inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Mihajlo Kvocka; Alexander Becic; [2021]
    Nyckelord :Retail; Covid-19; retail apocalypse; multichannel strategies; Detaljhandeln; Covid-19; butiksdöden; flerkanalsstrategier;

    Sammanfattning : Butiksdöden och Covid-19 har båda ändrat förutsättningarna för hur detaljhandelsföretag behöver tänka kring sina fysiska butiker för att hålla sig konkurrenskraftiga. Det har börjat ske att konsumenter köper allt mer online och med den globala epidemin så innebär det att strategierna som fungerade tidigare möjligen inte längre gör det. LÄS MER

  5. 5. Butiksdöden : en studie om generation Ys konsumtionsbeteende i fysisk butik vs online

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Carolina Russ; Timbe Liveröd; [2021]
    Nyckelord :e-handel; fysisk butik; offline; online; konsument; marknadsföring; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln expanderat och det gångna årets pandemi i form av covid-19 har bara ökat denna tillväxt. Stora delar av beklädnadshandeln har i samband med detta övergått från att ske offline till online. LÄS MER