Sökning: "retail apocalypse"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden retail apocalypse.
1. Butiksdöd i stadskärnan? - En fallstudie på varför butiker lämnar Helsingborgs stadskärna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : The discussion of the ‘retail apocalypse’ can be found both in recent scientific articles as in the media. With an increasing volume of electronic trade and with 2 pandemic years behind us, a lot of stores have closed their physical businesses (Chatterjee m. fl. 2021, HD 2021b, Mende – Noble 2019). LÄS MER
2. Fashion sense : A quantitative study about how sensorial touch points affect the customer decision making process in physical fashion stores
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Sustainability has been on everyone's lips in the last decade. However, the fashion industry has been proved to be the second-largest contributor to environmental destruction being just behind the oil industry. As the fashion industry keeps growing, measures need to be taken to make it more sustainable. LÄS MER
3. Butiksdöden : En kvalitativ studie om det digitaliserade samhället
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Retail apocalypse has been discussed as a result of the increasing online consumption due to a digitalized society. Many researchers claim that the future of consumption will solely take place digitally, that the physical store won't have an actual function and will eventually get replaced by new appealing meeting places online. LÄS MER
4. Påverkan av externa händelser på försäljningskanaler inom detaljhandeln : En kvalitativ studie om hur externa händelser påverkar arbetet med försäljningskanaler inom detaljhandeln
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Butiksdöden och Covid-19 har båda ändrat förutsättningarna för hur detaljhandelsföretag behöver tänka kring sina fysiska butiker för att hålla sig konkurrenskraftiga. Det har börjat ske att konsumenter köper allt mer online och med den globala epidemin så innebär det att strategierna som fungerade tidigare möjligen inte längre gör det. LÄS MER
5. Butiksdöden : en studie om generation Ys konsumtionsbeteende i fysisk butik vs online
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln expanderat och det gångna årets pandemi i form av covid-19 har bara ökat denna tillväxt. Stora delar av beklädnadshandeln har i samband med detta övergått från att ske offline till online. LÄS MER