Sökning: "retailer"

Visar resultat 1 - 5 av 380 uppsatser innehållade ordet retailer.

  1. 1. REPLACE OR REPAIR? -A study of if fast fashion repair concepts like H&M Take Care can affect the intentions to repair clothing

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Ficks; Margaux Karmestål; [2019-06-20]
    Nyckelord :Fast Fashion; Product-Service Systems; Sustainable Consumption; Theory of Planned Behaviour;

    Sammanfattning : Overconsumption and an increasing disposal of clothes is a troublesome development in thefast fashion industry, where millennials are major contributors. As there is a need for a majorshift towards more sustainable consumption, product-service systems in the shape of in-storerepair stations, like Take Care by H&M, is interesting to investigate. LÄS MER

  2. 2. Convenient Consumption in a Platform Economy: A Qualitative Study on Service Convenience and Community Platforms

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Kibe; Leo Sondén Karestrand; [2019]
    Nyckelord :Community Platforms; Convenience; Customer Journey; Customer Experience; Retail; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: This study aims to explore how community platforms for services can be integrated and used in the customer journey in order to enhance consumers’ perception of convenience. Methodology: Due to the study’s explorative nature, the study utilised a qualitative method conducted in the context of the Swedish furniture retailer IKEA. LÄS MER

  3. 3. Hur konsumenten inkluderas i en cirkulär ekonomi : en fallstudie om klädåterförsäljares initiativ på en handelsplats i Uppsala

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Madeleine Gillheimer; Linnéa Larsson; Nathalie Thomsson; [2019]
    Nyckelord :avfallshierarkin; cirkulär ekonomi; hållbar klädkonsumtion; konsument inkluderande; slit och släng;

    Sammanfattning : Det råder idag en “slit och släng” kultur i samhället vilket kännetecknas av att konsumenter köper nya varor och slänger dem när de inte längre fyller sin funktion. Klädindustrin är en av de branscher där “slit och släng” kulturen är som mest påtaglig. LÄS MER

  4. 4. Direktfeedback för att uppmuntra till hållbar matkonsumtion

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS); KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Oliver Shin; Emil Clemedson; [2019]
    Nyckelord :Matutsläpp; Koldioxidutsläpp; Livsmedel; Ekofeedback; Direktfeedback; Digital beteendeförändring.;

    Sammanfattning : Globala utsläpp av växthusgaser blir ett allt mer allvarligt hinder för att uppnå stabilitet i miljön. Bland andra problem som transport och avskogning utmärker sig livsmedelsproduktion som en stor del av de totala utsläppet. I detta examensarbete presenteras resultaten av en miljöåterkopplingsstudie i samband med livsmedelsinköp. LÄS MER

  5. 5. Leveransservice från sågverk till bygghandel

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Jonas Sjölund; [2019]
    Nyckelord :bygghandel; leveransservice; logistik; service; sågverk;

    Sammanfattning : Sågverksindustrin är en produktionsorienterad industri där lönsamhet och konkurrenskraft traditionellt sett har skapats genom stordriftsfördelar. Att erbjuda en hög service vid försäljning och leverans av produkterna är ett sätt att skapa ökat kundvärde och därmed ökad konkurrenskraft för sågverk. LÄS MER