Sökning: "retorik ethos Örebro universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden retorik ethos Örebro universitet.

  1. 1. Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patrik Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :Multimodalitet; argumentation; retorik; film; Tropa de Elite; encoding; decoding; retorikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. LÄS MER

  2. 2. Alkoholen och det dubbla uppdraget : En visuell analys av Systembolagets ethos i två reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Olander; [2017]
    Nyckelord :retorik; visuell analys; ethos; identifikation; Systembolaget;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur Systembolaget i två valda reklamfilmer söker etablera ethos. För att svara på detta har uppsatsen utgått ifrån en frågeställning som fokuserar på hur visuella budskap framställs samt huruvida identifikation tillämpas. LÄS MER

  3. 3. Populistisk retorik och propaganda i ett multimedialt samhälle : Exemplet Kent Ekeroth

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Leijen; Hannes Mayer; [2017]
    Nyckelord :Retorik; propaganda; medier; riksdagsmotioner; debattartikel; Facebook; Kent Ekeroth;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur olika medier skapar olika förutsättningar för propaganda. Uppsatsen undersöker direkta propagandatekniker men också viktiga förutsättningar för propaganda såsom argumentation och personakonstruktion. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell krisretorik : - En komparativ studie av två kulturellt skilda förtroendekriser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alice Lundberg; Johanna Rådén; [2017]
    Nyckelord :Retorik; imagereparation; ethos; förtroendeskapande; kriskommunikation; kultur; skandal;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar undersöka den kriskommunikativa respons som Finland respektive Ryssland gav till följd av två omfattande dopingskandaler. Det för att kunna jämföra imagereparation i två olika kulturer och kartlägga vilka imagereparerande strategier som tillämpas som en del i skapandet av ethos, samt hur de kan förstås utifrån kulturteori. LÄS MER

  5. 5. Identifikationsskapande i gott syfte : Retorik och identifikation i svenska UNICEF:s användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Jakobsson; [2017]
    Nyckelord :identifikation; Burke; Appel; ethos; pathos; logos; second persona; UNICEF;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats i retorik är att söka svar på hur svenska UNICEF kommunicerar på det sociala mediet Facebook för att påverka människor till att skänka pengar och skapa identifikation med mottagarna. Uppsatsen använder sig av en neo-aristotelisk analysmetod för att analysera hur mottagare påverkas att bidra till organisationens verksamhet. LÄS MER