Sökning: "retorik i media"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden retorik i media.

  1. 1. Jakten på Resonans - En Covid-19-relaterad studie om musikalisk kommunikation i digitala medier.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Jens Helander; [2024-01-19]
    Nyckelord :Johann Kuhnau; Bibliska historier; Hartmut Rosa; resonans; Roman Jacobson; kommunikation; retorik; barockorgel; orgel; kyrkomusik; digitala medier; Den visuella musiken; Covid-19;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemins skarpa restriktioner för sammankomster hänvisade under långa perioder all levande kyrkomusik till nya digitala format. En förändrad kontaktyta för musikalisk kommunikation gör något med både utövaren och med materialet som ska förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Nya Moderaternas retorik i det postmoderna tillståndet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Lukas Hållkvist; [2024]
    Nyckelord :The Moderates; politics; epideictic rhetoric; pseudo-events; hyperreality; postmodern condition;

    Sammanfattning : This thesis explores the renewal process within the Moderate Party from a postmodern perspective, focusing on epideictic rhetoric and theories of pseudo-events. By analyzing the party's strategic repositioning and communication methods, the study examines how the Moderates reshaped their public image and relationship with the electorate. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  5. 5. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER