Sökning: "retorik i musik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden retorik i musik.

  1. 1. Jakten på Resonans - En Covid-19-relaterad studie om musikalisk kommunikation i digitala medier.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Jens Helander; [2024-01-19]
    Nyckelord :Johann Kuhnau; Bibliska historier; Hartmut Rosa; resonans; Roman Jacobson; kommunikation; retorik; barockorgel; orgel; kyrkomusik; digitala medier; Den visuella musiken; Covid-19;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemins skarpa restriktioner för sammankomster hänvisade under långa perioder all levande kyrkomusik till nya digitala format. En förändrad kontaktyta för musikalisk kommunikation gör något med både utövaren och med materialet som ska förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Att övertyga från orgelpallen – En retorisk studie av BWV 565

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Gustaf Lennman; [2022]
    Nyckelord :Retorik; musik; Bach; stilfigurer; tal; lecture recital; Performing Arts;

    Sammanfattning : I have often been told that composers from the baroque era used the models of classical rhetoric while they composed music. The question for this lecture recital has thus been to find out what this connection between rhetoric and music looks like, as well as to investigate which of the rhetorical models I, as an organist, could use in order to understand how Bach composed his music. LÄS MER

  3. 3. SPOTIFY – EN VÄRLD AV LÖFTEN : En kritisk analys av spotifys förmedling av artisters identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Dolores Huremovic; [2021]
    Nyckelord :Spotify; streaming; retorik; plattformisering;

    Sammanfattning : 2018 lanserade musikstreamingtjänsten Spotify den egna plattformen Spotify for artists som riktar sig till artister och möjliggör självständig distribution av musik till plattformen. Där kan artister ladda upp musik utan mellanhänder som skivbolag. LÄS MER

  4. 4. Feminism som handelsvara : Semiotisk filmanalys av Libresse reklamfilm wombstories

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Veronica Olsson; [2021]
    Nyckelord :Feminism; femwashing; kommodifierad feminism; Libresse; menstruation; mens; reklam; reklamfilm; reklamkampanj; Visuell Kommunikation; visuell retorik; woke; #wombstories;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur Libresse har använt sig av det retoriska tilltalet för att nå ut och påverka sin avsedda målgrupp i reklamkampanjen #wombstories. En semiotisk filmanalys har genomförts där resultatet har analyserats utifrån teorier om kommodifierad feminism, wokeness och femvertising. LÄS MER

  5. 5. Ta hand om min pojke! En studie av rytm, musik, narrativ och känslomässigt tilltal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Casper Jarmo; [2020]
    Nyckelord :Retorik; Kognition; Narrativ; Rytm; Animation; Visuell kommunikation; Musik;

    Sammanfattning : Upplevelsen av audiovisuella produktioner kan skapa fysiska reaktioner hos åskådaren då visuellt och audiellt tempo delvis är kopplat till människans fysiska puls. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur temporala aspekter av icke-diegetisk musik, och narrativ, tillsammans skapar en puls eller rytm, för att slutligen studera på vilket vis detta förhåller sig till den mänskliga fysiska vilopulsen i en animerad scen som porträtterar förlust. LÄS MER