Sökning: "retorik kris"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden retorik kris.

  1. 1. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Grossmann; Esmeralda Soto; [2023]
    Nyckelord :Margaux Dietz; Crisis communication; Social media trial; Rhetoric; Apologia; Margaux Dietz; Kriskommunikation; Mediedrev; Retorik; Apologia;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER

  2. 2. Gestalting av en kris : En retorikanalys av covid-19 dokumentärer på SVT

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maryam Yazdan Abad; [2023]
    Nyckelord :retorikanalys; covid-19;

    Sammanfattning : Under historien har människor drabbats av olika samhällskriser. Den första fallet av covid-19 upptäcktes i staden Wuhan i december 2019. Den 31 januari 2020 bekräftades första fallet i Sverige. Myndigheter, regioner, kommuner och andra aktörer har genomfört olika insatser för att hantera krisen. LÄS MER

  3. 3. Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Gersér; Elvira Söderberg; [2023]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personliga varumärken; kriskommunikation; image repair theory; retorisk analys; strategic communication; personal brand; crisis communication; rhetorical analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. LÄS MER

  4. 4. Barnidolens kriskommunikation på Instagram : En retorisk undersökning av influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation efter skandalen 2022.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lina Björkman; Isa Franzén; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Pontus Rasmusson; Image repair - theory; rhetoric; crisis of confidence; cancel culture.; Kriskommunikation; Pontus Rasmusson; Image repair-theory; retorik; förtroendekris; cancelkultur;

    Sammanfattning : Studien undersöker influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation i relation till den förtroendekris som inträffade när hans YouTube-kanal. Kanalen lades ner på grund av att han brutit mot YouTubes riktlinjer gällande sexualisering av barn. LÄS MER

  5. 5. "Sverige, det pågår ett krig i Europa." : En retorisk textanalys av Magdalena Anderssons tal till nationen med anledning av Rysslands väpnade angrepp på Ukraina, och det försämrade politiska säkerhetsläget i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Louise Ekman; [2022]
    Nyckelord :War; rhetoric; crisis-rhetoric; speech; nation; crisis; Prime-minister; Krig; retorik; krisretorik; tal; nationen; kris; statsminister;

    Sammanfattning : This study analyses Magdalena Andersson´s speech "Tal till nationen" wich was broadcasted on March 1st, 2022, 8.01pm on SVT due to the Russian armed attack on Ukraine and the detoriorating political security situation in Sweden. LÄS MER