Sökning: "retorik livsmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden retorik livsmedel.

  1. 1. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Biologisk mångfald; Visuell kommunikation; kampanjer; retorik.;

    Sammanfattning : Problemformulering:  Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER

  2. 2. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Gustafsson; Amanda Ingvarsson; [2020]
    Nyckelord :semiotic study; Oatly; sustainability; legitimacy theory; DotCool; semiotics; rhetoric; commercial; advertising; visual communication; strategy; semiotisk analys; Oatly; hållbarhet; legitimitet; DotCool; semiotik; retorik; reklam; marknadsföring; visuell kommunikation; reklamfilm; strategi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Ha'vre så bra : En kvalitativ studie kring Oatlys roll som aktör på den samtida svenska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Elly Reitsma; Alexander Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Oatly; hållbarhet; veganism; coolt; trend; medveten konsument; retorik; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionssamhälle är ständigt under utveckling. Idag kan vi se att företag anpassar sig till denna utveckling. Framförallt har den veganska livsstilen av olika anledningar som djurskydd,miljöhänsyn och hälsa blivit central, varigenom Oatly med sina havrebaserade produkter skapat relevans för en hållbar och medveten konsument. LÄS MER

  4. 4. ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte att bli mer medveten” En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alina Avdic; Elin Heikinpieti; [2015-08-13]
    Nyckelord :dagstidningar; gestaltning; kemiska hälsorisker; kemikalier; livsmedel; framing; retorik; berättartekniker; källor;

    Sammanfattning : Titel: ”Vi vill inte skrämma konsumenterna, men det skadar inte allt bli mer medveten” – En studie av dagstidningarnas gestaltning av kemiska hälsorisker i livsmedel under 2000-talet. Författare: Alina Avdic och Elin Heikinpieti Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER

  5. 5. En märklig informationsbrist om ekologiska livsmedel

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Myhrman; Carolina Svensson; [2013]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; Egna märkesvaror; Marknadskommunikation; Retorik; Lojalitet; Brand Awareness; Förpackningens roll; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken kunskap konsumenter har om ekologiska märkningar i dagsläget samt hur de uppfattar olika ekologiska märkningar för att förstå hur marknadskommunikationen kan optimeras för att öka försäljningen av ekologiska varor. För att genomföra uppsatsens syfte har vi använt oss av en kvantitativ studie och en kvalitativ förstudie. LÄS MER