Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Svensk litteraturhistoriekanon : En innehållsanalytisk studie av läromedel för kursen Svenska 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : Sveriges kanondebatt har tagit ny fart efter att Tidöpartierna gått ut med att de vill introducera en svensk kulturkanon som ska användas i skolan. En kulturkanon som inkluderar litteratur kan vara användbart för lärare i sin planering av undervisningsmomentet litteraturhistoria då skolans centrala styrdokument inte bidrar med tillräcklig information. LÄS MER
2. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER
3. Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. LÄS MER
4. Hej, jag ska tala om… : En kvantitativ studie om förhållande till muntlig framställning i kursen Retorik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur eleverna upplever att de utvecklas i muntlig framställning under kursen Retorik. Syftet är även att undersöka ur högt eleverna rankar kursen Retorik jämfört med andra ämnen i förhållande till nytta efter gymnasiestudier. LÄS MER
5. Förtroendeskapande handlingar i elevers skrivande : En retorisk analys av elevers argumenterande skrivande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Förtroende är en viktig aspekt av argumenterande skrivande. Det är något som måste skapas, och kan inte antas vara på förhand givet. Syftet med den här studien är tudelat. För det första ämnar den undersöka hur elever skapar förtroende i sina argumenterande texter, samt hur detta förtroende överensstämmer med betyget. LÄS MER