Sökning: "retorik text"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden retorik text.

  1. 1. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  2. 2. “MEN VI SKILJER JU OSS ÅT” En kvalitativ textanalys av polariserande retorik i Sveriges riksdag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Johansson; [2023-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies how Swedish MPs used polarizing rhetoric in four public policy debates in 2014 and 2018. The aim was to investigate whether and how polarizing rhetoric has been used in the Swedish Parliament and how polarizing rhetoric has changed over a four-year period. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Nya seklets ungdom : Vad lever kvar av verklighetssynens ungdom i valrörelsen 2018?

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lena Hasslöf Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Social history: Sweden; Youth: Sweden; Political youth rhetoric: Sweden; Socialdemokrati: Sverige; Socialhistoria: Sverige; Ungdomar: Sverige; Ungdom; Politisk retorik; 2000-talet;

    Sammanfattning : Henrik Berggren published a thesis in 1995 in which he presented two definitions of the concept of youth, which he based on studies of Swedish political youth rhetoric during the period 1900 to 1939. He called the definitions youth as a category of political action and the youth of reality. LÄS MER

  5. 5. Att uppfattas som legitim i klimatomställningen : Medias roll för en aktörs legitimitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Alexandra Lindqvist; Linda Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Legitimacy; climate transformation; media; polycentrism; Legitimitet; klimatomställning; media; polycentrism;

    Sammanfattning : The aim of the study was to see how the media affects the legitimacy of an actor in the climate transformation, by looking at a specific actor. A qualitative analysis has been carried out in the form of a document study of newspaper articles concerning an actor in the climate transformation. LÄS MER