Sökning: "retorik tidigare forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden retorik tidigare forskning.

  1. 1. Svensk litteraturhistoriekanon : En innehållsanalytisk studie av läromedel för kursen Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Viking Henrik Mikael Freij; [2024]
    Nyckelord :kanon; litteratur; läromedel; kulturkanon; litteraturkanon; epoker; författare; svenskämnet; Svenska 2; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sveriges kanondebatt har tagit ny fart efter att Tidöpartierna gått ut med att de vill introducera en svensk kulturkanon som ska användas i skolan. En kulturkanon som inkluderar litteratur kan vara användbart för lärare i sin planering av undervisningsmomentet litteraturhistoria då skolans centrala styrdokument inte bidrar med tillräcklig information. LÄS MER

  2. 2. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Stormaktsutrikespolitik med kinesiska särdrag : En komparativ kritisk diskursanalys om Kinas utrikesministrars uttalanden från år 2018 och år 2023

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Tony Su; [2023]
    Nyckelord :kinesiska; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats genomför en komparativ kritisk diskursanalys av uttalanden av Kinas tidigare utrikesminister Wang Yi 王毅och den nuvarande utrikesministern Qin Gang 秦刚vid press-konferenser, med syfte att undersöka förändringar i Kinas utrikespolitiska diskurs. Bakgrun-den till studien är Kinas alltmer självständiga och aktiva roll på den globala arenan, som har lett till spänningar och konflikter med andra länder. LÄS MER

  5. 5. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER