Sökning: "retorik valfilm"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden retorik valfilm.

  1. 1. Knack knack. Vem där? Populism! - visuell analys på valfilmer från Sverigedemokraterna och Vänsterparitet inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olof Af Geijerstam; Annika Rudolph Lundh; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotic; rhetoric; branding; election movie; Sverigedemokraterna; Vänsterparitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Political parties use different strategies to get the voters to vote for them. The technological development has meant that the use of election movies no longer is something only used in The United States but also something used in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Valet 2018 - svänger du åt vänster, svänger jag åt höger : En kvalitativ semiotisk, retorisk och ideologisk analys av Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas valfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katja Sjöblom; Sanna Staflund; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotics; rhetorics; ideology; election films; political advertisement; Politisk kommunikation; semiotik; retorik; ideologi; valfilmer; politisk reklam;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på hur Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna konstruerat en av sina valfilmer inför valet 2018. Studiens syfte är att undersöka hur visuella och retoriska medel används och samverkar samt hur respektive partis ideologi tydliggörs i valfilmerna. LÄS MER

  3. 3. Det röda spöket : en analys av valfilmer och valmanifest inför det svenska riksdagsvalet 1948

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Johannes Elofsson; [2015]
    Nyckelord :negativt kampanjande; kommunism; valfilmer; valmanifest; retorisk analys; valet 1948;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att granska Högerns, Socialdemokraternas, Bondeförbundets och Folkpartiets strategier gentemot kommunisterna inför riksdagsvalet 1948. Detta görs genom en retorisk analys av negativt kampanjande i partiernas valfilmer, men också genom att granska negativ retorik i deras valmanifest. LÄS MER

  4. 4. "Rasism är vidrigt" : En retorisk och semiotisk studie av Sverigedemokraternas valfilmer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Tannaz Edalat; [2014]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; valfilm; retorik; semiotik; ethos; pathos; logos; Jimmie Åkesson; strategi; argumentation; implicit; explicit;

    Sammanfattning : Bakgrund & frågeställning Sverigedemokraterna bildades1988 av tidigare aktiva inom nazistiska och fascistiska rörelser. Idag är partiet Sveriges tredje största. LÄS MER

  5. 5. "Vi beklagar att politisk censur förekommer i Sverige" : en retorisk analys av Sverigedemokraternas strategier vid lanseringen av deras valfilm 2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Fredrik Söder; [2011]
    Nyckelord :Rhetoric; The Swedish Democrats; Election movie; Press release; Cluster Criticism; Framing and Anti-establishment strategy.; Retorik; Sverigedemokraterna; valfilm; pressmeddelande; klusteranalys; framing; anti-etablissemangsstrategi.;

    Sammanfattning : I valupptakten hösten 2010 fick Sverigedemokraternas två valfilmer oerhört genomslag i media, och hade inte mindre än en halv miljon visningar på Youtube, på bara några få dagar. Denna här uppsatsen undersöker vilka strategier som ligger bakom ett sådant genomslag i media. LÄS MER