Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 1379 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. NORMALISERING AV ANTIMUSLIMSK RETORIK I EUROPA? En kvalitativ studie om antimuslimsk retorik i svenska traditionella partier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Abdullahi Mohamed Osman; [2023-07-03]
    Nyckelord :Högerpopulistiska partier; Traditionella partier; Antimuslimsk retorik; Orientalism; Assimilation; Muslimsk kultur; Västerländsk kultur; Orienten; Europa; Mellanöstern;

    Sammanfattning : Existing literature argues that right-wing populist parties have recently gained remarkable success in several EU member states. Thus, they have gained a prominent position in the European political discourse, where they pursue anti-Muslim rhetoric. LÄS MER

  2. 17. “MEN VI SKILJER JU OSS ÅT” En kvalitativ textanalys av polariserande retorik i Sveriges riksdag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Johansson; [2023-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies how Swedish MPs used polarizing rhetoric in four public policy debates in 2014 and 2018. The aim was to investigate whether and how polarizing rhetoric has been used in the Swedish Parliament and how polarizing rhetoric has changed over a four-year period. LÄS MER

  3. 18. KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Mohn; Hedda Seebass Svensson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; differentiering; kändisar; retorik;

    Sammanfattning : Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's overall goal is still to make online payments simple, secure and flexible. LÄS MER

  4. 19. Vad är den retoriska arbetsprocessen egentligen? : En kvantitativ studie om vad några svenska gymnasieelever anser om sin utbildning i muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Den retoriska arbetsprocessen; didaktik; muntlig framställning; pedagogik; retorik; svenska gymnasieskolan; Sverige; tal; utbildning;

    Sammanfattning : År 2011 skrevs retorik och den retoriska arbetsprocessen in i läroplanen för gymnasieskolan. Sedan dess har endast lite forskning berört hur situationen i gymnasieskolan ser ut när det kommer till undervisning i retorik och muntlig framställning. Syftet med denna studie är att ge insikt i ämnet genom elevernas perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER