Sökning: "retorikanalys av reklam"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden retorikanalys av reklam.

  1. 6. MJÖLK, PJÖLK ELLER SÖLK? - En kritisk retorikanalys av Oatly och Arlas argumentation i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isa Ellman; [2019-07-01]
    Nyckelord :Reklam; retorik; positionering; Oatly; Arla;

    Sammanfattning : Syfte: Identifiera och analysera hur Oatly och Arla argumenterar för att nå fram med budskap i reklamfilm; hur de konkurrerar med varandra och om konsumenterna, samt undersöka reklamfilmernas etiska implikationer. Teori: Retorik, positionering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från Oatly och Arlas respektive kampanjer ​Mjölken i skolan och Bara mjölk smakar mjölk. LÄS MER

  2. 7. Spelets regler : En retorisk analys av Mobilbets och Unibets reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Barbara Parkic; Linda Forsell; [2016]
    Nyckelord :Rhetorical analysis; ethos; pathos; logos; tv-commercials; casino; Retorikanalys; ethos; pathos; logos; reklamfilm; casino;

    Sammanfattning : Denna studie kommer behandla casinoreklam som har sänts på svensk tv. Studien kommer att undersöka hur Mobilbet och Unibet använder sig av retoriska verktyg i sina reklamfilmer genom övertygelse argumenten: ethos, pathos och logos. LÄS MER

  3. 8. Hur ser vi på reklam? : En kvalitativ studie om studenters relation till reklam

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap; Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Johan Pedersen; Mikael Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Reklam; kommunikation; bildanalys; retorikanalys; studenter;

    Sammanfattning : Utifrån de analyser vi gjort har det visat på tydliga tendenser gällande studenter och vilken typ av reklam de anser vara bäst. Finess och en spännande grafisk utformning har varit återkommande hos alla respondenter, vare sig det handlar om färg eller grafiska element bör form ses som en avgörande faktor för hur en reklam tas emot av mottagaren. LÄS MER

  4. 9. Nä, så går det nog inte till – En kritisk granskning av Systembolagets anti-langningskampanjer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lena Lidman; Jonna Sehlstedt; [2010]
    Nyckelord :retorik; reklamkampanjer; reklam; budskap; kommunikationskampanjer; hälsokommunikation; Systembolaget; langning; corporate advertising; företagsbilder; kritiskt förhållningssätt; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem och syfte: Ökade krav på företagens kommunikation resulterar i ökade krav på allmänheten att vara kritisk till den information vi möter. Hälsokampanjer blir allt vanligare och i ett samhälle med ett informationsöverflöd kan det bli lätt att förlita sig på experter. LÄS MER

  5. 10. "Ja tack, jag tar chansen att bli rik i Postkodlotteriet, samtidigt som jag stöder våra barn, djuren och miljön..." En kvalitativ retorikanalys om argument i PostkodLotteriets direktreklam

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Karie Mette Bergkvist; Elisabeth Olofsson; [2008-08-13]
    Nyckelord :Postkolonial teori; Reklam; Retorik; ; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Titel: ”Ja tack, jag tar chansen att bli riktigt rik i PostkodLotteriet, samtidigt som jag stödjer våra barn, djuren och miljön... LÄS MER