Sökning: "retorikanalys sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden retorikanalys sociala medier.
1. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram. Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitet Metod: Kritisk retorikanalys Material: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektive företagens nationella Instagramkonto. LÄS MER
2. "Jag lever i ett fängelse och fängelset är typ min kropp - En kritisk retorikanalys av hur inflytelserika svenska youtubers konstruerar sin psykiska ohälsa på Youtube
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom en kritisk retorikanalys undersöka hur inflytelserika svenska youtubers konstruerar sin egen psykiska ohälsa i sina videor på Youtube. Teori: Kritisk retorikanalys, ethos, pathos, logos, visuell retorik, actio, identifikation. LÄS MER
3. Konsten att kommunicera ut två varumärken samtidigt : En retorikanalys om YouTubers upprätthållande av det personliga varumärket vid reklamsamarbeten
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Internet has created an opportunity for people to communicate with a larger audience and some internet users have become famous based on what they share on social media. These people are defined as influencers which includes people with a large group of followers on different social media platforms. LÄS MER
4. From "thoughts and prayers" to change in structural layers? En kvalitativ fallstudie om aktivismen som följde skolskjutningen i Parkland, Florida, USA.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att analysera och förstå hur överlevande ungdomar från skolskjutningen i Parkland, Florida, 14 februari 2018, använder strategisk kommunikation i sin aktivism i försök att förändra samhälleliga strukturer kring den amerikanska vapenlagstiftningen. Ungdomarna startade rörelsen ”Never Again” vars kommunikativa strategier och retoriska medel studeras under tidsperioden 14/2 – 24/2 2018. LÄS MER
5. "Allt som är lagligt är inte lämpligt" : En fallstudie om Kommunals kris 2016
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka om det finns ett samband mellan Aftonbladets rapportering om Kommunals kris och Kommunals kriskommunikation via Facebook, samt hur intressenternas reaktioner ser ut och utvecklas under en tidsperiod. Problem Finns det ett samband mellan Aftonbladets rapportering, Kommunals kriskommunikation via Facebook och intressenternas reaktioner, och hur syns det i så fall? Metod Vi har gjort en fallstudie av Kommunals kris i samband med Aftonbladets granskning i januari 2016. LÄS MER