Sökning: "retorisk analys pressmeddelande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden retorisk analys pressmeddelande.

  1. 1. Journalister och PR-konsulter – grannar som inte hälsar? En kvalitativ studie om nyhetsvärde i svenskt PR-arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Desirée Frank; Alicia Asklund; [2019]
    Nyckelord :PR; nyhetsvärde; neoinstitutionell teori; gatekeeping; medielogik; medialisering;

    Sammanfattning : AbstractTitel: PR-konsulter och journalister – grannar som inte hälsar? En kvalitativ studie om nyhetsvärde i svenskt PR-arbete.Författare: Alicia Asklund och Desirée FrankNivå: Examensarbete på kandidatnivå inom Medie- och kommunikationsvetenskap Institution: Konst, Kultur och Kommunikation (K3)Fakultet: Kultur och samhälle Lärosäte: Malmö universitet Handledare: Emil Stjernholm Examinator:Termin och år: Vårterminen 2019Sökord: PR, nyhetsvärde, nyhetsvärderingskriterier, neoinstitutionell teori, gatekeeping, medielogik, medialisering, tematisk analys, retorisk analys, kvalitativ studie, intervju, textanalysSökord: PR, nyhetsvärde, nyhetsvärderingskriterier, neoinstitutionell teori, strategisk kommunikation, tematisk analys, retorisk analys, kvalitativ studie, intervju, textanalysProblembakgrund och syfte: Konkurrensen om medieutrymmet ökar och skapar nya kommunikativa spelregler som PR-konsulterna måste förhålla sig till. LÄS MER

  2. 2. Teknologi, på gott eller ont? : Krisretoriska aspekter på TeliaSoneras affärer i Centralasien, en uppsats om kategoria och apologia

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Nellebo; [2013]
    Nyckelord :Retorikanalys; kriskommunikation; kategoria apologia; ethos; TeliaSonera; Uppdrag granskning.;

    Sammanfattning : Den 18 april 2012 anklagas mobiloperatören TeliaSonera av Uppdrag granskning för att samarbeta med diktaturer i Centralasien. Ambitionen med denna uppsats har varit att göra en retorisk analys av det försvar som TeliaSonera framställt i anslutning till anklagelserna. LÄS MER

  3. 3. Att rädda världens djur : en retorisk analys av Parken Zoo:s kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lisa Målbäck; [2013]
    Nyckelord :Kriskommunikation; Kris av andra graden; Statusläran; Apologia; Image Repair Theory; Ethos; Den retoriska situationen; Retorisk kritik; Parken Zoo; Kalla fakta; Argumentation; Pressmeddelande; Facebookinlägg;

    Sammanfattning : Crisis communication can make a crisis turn into a double crisis. The purpose of the thesis is to analyze by which rhetorical means a double crisis can occur. With the Swedish zoo Parken Zoo as a specific example, this essay examines the crisis communication during the crises that started with the tv-show Kalla fakta. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation och Maktrelationer - En retorisk analys och diskursanalys av pressmeddelanden

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Alexander Frost; [2012]
    Nyckelord :Kommunikation; Diskursanalys; Pressmeddelanden; Retorisk analys;

    Sammanfattning : Titel: Kriskommunikation och Maktrelationer. En retorisk analys och kritisk diskursanalys av pressmeddelandenFörfattare: Alexander FrostUtgivningsdatum: 2012-08-29Handledare: Michael Krona, Fredrik EdinExaminator: Bo ReimerUtbildning: Medie- och KommunikationsvetenskapTyp av dokument: C- uppsatsSpråk: SvenskaSyfte: Att utifrån fyra olika företags kriskommunikation i form av pressmeddelanden analysera språkliga mönster och strategier sedda ur ett maktperspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Vi beklagar att politisk censur förekommer i Sverige" : en retorisk analys av Sverigedemokraternas strategier vid lanseringen av deras valfilm 2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Fredrik Söder; [2011]
    Nyckelord :Rhetoric; The Swedish Democrats; Election movie; Press release; Cluster Criticism; Framing and Anti-establishment strategy.; Retorik; Sverigedemokraterna; valfilm; pressmeddelande; klusteranalys; framing; anti-etablissemangsstrategi.;

    Sammanfattning : I valupptakten hösten 2010 fick Sverigedemokraternas två valfilmer oerhört genomslag i media, och hade inte mindre än en halv miljon visningar på Youtube, på bara några få dagar. Denna här uppsatsen undersöker vilka strategier som ligger bakom ett sådant genomslag i media. LÄS MER