Sökning: "retorisk bildanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden retorisk bildanalys.

  1. 16. Giganternas kamp - en retorisk analys av Moderaterna och Socialdemokraterna i valrörelsen 2014.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Erik Berggren; Fredrik Borre; [2016]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; Digital kommunikation; Retorisk analys; Socialdemokraterna; Moderaterna; retorik; semiotik; valrörelsen 2014.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en komparativ studie som behandlar på vilket sätt Moderaterna respektive Socialdemokraterna använt sig av de digitala kanalerna Facebook och YouTube. Partierna har använt dessa i sina respektive valkampanjer och i denna uppsats undersöker vi hur politiska budskap förmedlas i sociala medier utifrån de politiska avsikter och ideologier som styr partierna. LÄS MER

  2. 17. Vad engagerar till att rädda liv? : En semiotisk och retorisk analys av hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar för att engagera mottagare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Hanna Hedgren; Elina Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :UNICEF; Plan Sverige; campaign films; charities; elements; celebrity spokespersons; social media; audience engagement; Unicef; Plan Sverige; kampanjfilm; välgörenhetsorganisationer; element; celebriteter; sociala medier; publikengagemang;

    Sammanfattning : Hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar är betydelsefullt för att skapa engagemang. Genom att använda olika element i kampanjfilmer kan organisationerna öka uppmärksamheten och medvetenheten hos mottagaren. LÄS MER

  3. 18. Genusstereotyper i tre ICA-reklamfilmer : En kvalitativ studie av "Efter sommaren", "Trucken" och "Familjefrukost"

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Hamsho; [2015]
    Nyckelord :ICA reklamfilm; genus; genusstereotyp; genusframställning; semiotik.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet är att identifiera olika genusstereotyper som används i ICA-reklamfilmerna. De frågeställningar som uppsatsen utgår ifrån är; Hur vidmakthålls och används genusroller i ICA-reklamfilmerna och på vilka sätt synliggörs genusstereotyper. LÄS MER

  4. 19. Blod, svett och könsstereotyper : En semiotisk bildanalys och retorisk textanalys på träningstidningarna Kom i Form Kvinna och Kom i Form Man ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Angelica Meurk; Bengtsson Lantz Anna; [2014]
    Nyckelord :könsidentitet; genus; träning; medier; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt i genusteorin under- söka hur tidningarna KiF Kvinna och KiF Man reproducerar och kommunicerar genus och hur detta kommer till uttryck genom text och bild.  Analysen visar tydliga skillnader i synen på manlig och kvinnlig träning. LÄS MER

  5. 20. Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Camilla Eriksson Sjöö; Beatrice Folkesson; [2014]
    Nyckelord :Rhetoric; Market Rhetoric; Visual Rhetoric; Marketing; aid organization; promotional film.; Retorik; Marknadsretorik; Visuell retorik; Marknadskommunikation; biståndsorganisation; kampanjfilm;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur en biståndsorganisation använder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den här studien är relevant för att kunna förstå hur biståndsorganisationer påverkar mottagarna av kampanjfilmer. LÄS MER