Sökning: "retorisk bildanalys"
Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden retorisk bildanalys.
16. Giganternas kamp - en retorisk analys av Moderaterna och Socialdemokraterna i valrörelsen 2014.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna kandidatuppsats är en komparativ studie som behandlar på vilket sätt Moderaterna respektive Socialdemokraterna använt sig av de digitala kanalerna Facebook och YouTube. Partierna har använt dessa i sina respektive valkampanjer och i denna uppsats undersöker vi hur politiska budskap förmedlas i sociala medier utifrån de politiska avsikter och ideologier som styr partierna. LÄS MER
17. Vad engagerar till att rädda liv? : En semiotisk och retorisk analys av hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar för att engagera mottagare
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Hur välgörenhetsorganisationer kommunicerar är betydelsefullt för att skapa engagemang. Genom att använda olika element i kampanjfilmer kan organisationerna öka uppmärksamheten och medvetenheten hos mottagaren. LÄS MER
18. Genusstereotyper i tre ICA-reklamfilmer : En kvalitativ studie av "Efter sommaren", "Trucken" och "Familjefrukost"
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet är att identifiera olika genusstereotyper som används i ICA-reklamfilmerna. De frågeställningar som uppsatsen utgår ifrån är; Hur vidmakthålls och används genusroller i ICA-reklamfilmerna och på vilka sätt synliggörs genusstereotyper. LÄS MER
19. Blod, svett och könsstereotyper : En semiotisk bildanalys och retorisk textanalys på träningstidningarna Kom i Form Kvinna och Kom i Form Man ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt i genusteorin under- söka hur tidningarna KiF Kvinna och KiF Man reproducerar och kommunicerar genus och hur detta kommer till uttryck genom text och bild. Analysen visar tydliga skillnader i synen på manlig och kvinnlig träning. LÄS MER
20. Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013
Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur en biståndsorganisation använder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den här studien är relevant för att kunna förstå hur biståndsorganisationer påverkar mottagarna av kampanjfilmer. LÄS MER