Sökning: "retorisk form"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden retorisk form.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Chasmine Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Child and youth football; the UN Convention on the Rights of the Child; the Swedish Football Association s new forms of play; doxa and means of persuasion.; Barn- och ungdomsfotboll; Svenska Fotbollförbundets nya spelformer; barnkonventionen; doxa och övertygelsemedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER

  3. 3. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Grossmann; Esmeralda Soto; [2023]
    Nyckelord :Margaux Dietz; Crisis communication; Social media trial; Rhetoric; Apologia; Margaux Dietz; Kriskommunikation; Mediedrev; Retorik; Apologia;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER

  4. 4. Dödsskjutningen på Furuviksparken : En kvalitativ studie om Furuviksparkens kriskommunikation under schimpansincidenten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Wilma Johansson; Ellen Grane; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; communication; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Kriskommunikation; kommunikation; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en innehålls- och textanalys samt retorisk analys av Furuviksparkens inlägg på Instagram och uttalanden i press och tv under schimpansincidenten 2022 i syfte att undersöka hur de använt olika strategier och retoriska medel för att upprätthålla sitt anseende och image. Med Image Repair Theory, Situational Crisis Communication Theory och retorikens appellformer har vi kunnat identifiera hur Furuvikparken använder olika strategier inom dessa teorier samt retoriska medel. LÄS MER

  5. 5. TikToks kraft att påverka : En analys av företags övertalningsstrategier på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Jonsson; Lina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; marknadskommunikation; övertalningsstrategier; TikTok; virtuella gemenskaper; multimodal kritisk diskursanalys; retorisk analys.;

    Sammanfattning : The study aims to reveal companies' persuasion strategies on TikTok. TikTok has shown to be an effective marketing tool and today consumers feel like they often overspend their money on stuff they can't afford. This context birthed the idea to our study. LÄS MER