Sökning: "retorisk fråga"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden retorisk fråga.

  1. 1. "Klimatomställningen är vår tids ödesfråga" : En kvalitativ studie av svenska politiska partiers gestaltning av klimatet i sina valmanifest år 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Setterstig; Felicia Aigner; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under den svenska valrörelsen år 2022 riktades kraftig kritik mot de politiska partiernas smala debatt om vår tids viktigaste fråga, klimatet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om hur klimatet gestaltas i politisk kommunikation i den svenska valrörelsen år 2022. LÄS MER

  2. 2. Stormar, scenarier och smarta enheter – En retorisk analys av förberedande krisinformation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sara Tenor; [2020]
    Nyckelord :Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; MSB; retorik; myndighetskommunikation; humor; katastroffilm; förberedande krisinformation; krisberedskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) använder retorik och humor på ett retoriskt sätt för att övertyga i tre olika krisförberedande informationsvideor från år 2019. Detta görs genom en kvalitativ retorisk analys med stöd av semiotik för att undersöka de tecken som bygger upp det retoriska budskapet genom apellformerna logos, ethos och pathos. LÄS MER

  3. 3. 30 YEARS OF JUST DO IT, ARE THEY CRAZY ENOUGH? En kvalitativ semiotisk och retorisk analys av Nikes Just Do It-kampanj Dream Crazy

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nathalie Gerke; Andreas Moberg; Ida Tilemo; [2019-07-01]
    Nyckelord :Varumärke; Politisering; Retorik; Semiotik; Nike;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie ämnar att analysera hur Nike skapar mening i sin kommunikation och hur den relaterar till den moderna samhällskontexten. Genom analysen förväntar vi därmed oss kunna urskilja vilka värderingar och budskap som varumärket Nike laddas med. LÄS MER

  4. 4. "Alla borde egentligen vara lika mycket värda" : Hur retoriska övertygelsemedel kan öka medvetenheten om och förändra ungdomars attityder till sexuella trakasserier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sarah Larsson; [2018]
    Nyckelord :Informationsdesign; textdesign; retorik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Statistics, reports and research show that sexual harassment is a common problem in high schools and that young people have a negative attitude towards the problem and do not take it seriously. One of the main causes of the current attitudes is the ignorance that young people have when it comes to sexual harassment and what it means, but also when it comes to norms, gender equality and LGTB, something that requires more information as well as talking about it in classrooms. LÄS MER

  5. 5. Pragmatisk idealism och (inter)nationell solidaritet : En retorisk analys av Socialdemokraternas omläggning av flyktingpolitiken hösten 2015

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Ellen Jonsson; [2018]
    Nyckelord :Retorik; politisk retorik; Socialdemokraterna; migrationspolitik; Burke;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar hur Socialdemokraterna argumenterar kring migrationspolitiken före och efter beslutet i november 2015 att anpassa svensk asyllagstiftning till EU:s miniminivå. En central fråga är hur åtstramningen motiveras utåt och i förhållande till den egna parti­identiteten. LÄS MER