Sökning: "retorisk textanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade orden retorisk textanalys.

  1. 16. Statens måttfulla omtanke -En retorisk textanalys av Systembolaget och Svenska Spels ansvarsretorik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Fredriksson; Lovisa Strömberg; [2021]
    Nyckelord :CSR; Måttfullhet; Reklamfilm; Retorisk Textanalys; Svenska Spel; Systembolaget;

    Sammanfattning : Med hjälp av en retorisk textanalys syftar uppsatsen till att undersöka hur Systembolaget och Svenska Spels reklamfilmer kan förstås utifrån lagkravet om måttfullhet samt hur filmerna förhåller sig till Carrolls CSR-pyramid. Undersökningen grundar sig i att det idag har blivit allt vanligare för företag att kommunicera hur de tar ansvar gällande dess påverkan i samhället. LÄS MER

  2. 17. #COVID19 : En kvalitativ studie om Världshälsoorganisationens kriskommunikation på TikTok och Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isabell Kilström; [2021]
    Nyckelord :Kriskommunikation. Sociala medier. Pandemi. World Health Organization. Retorik. Semiotik.;

    Sammanfattning : Den här studien grundar sig i en kvalitativ textanalys ur ett retoriskt och semiotiskt perspektiv. Syftet med denna undersökning var att se om det finns några skillnader i budskapen i kriskommunikationen som rör Covid-19 på World Health Organizations Instagram- och TikTokkonto samt att se om det finns några retoriska argument i dessa inlägg. LÄS MER

  3. 18. Våga? Vägra sociala medier : En retorisk textanalys utifrån representationer av tidningsartiklar om skådespelarna Adam Lundgrens och Daisy Ridleys sociala medieval.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Martin Ekström Andersson; [2021]
    Nyckelord :sociala medier; instagram; facebook; kändiskultur; retorik;

    Sammanfattning : “Famous Star Wars Actress Daisy Ridley has quit her social media… this time for good.” “Adam Lundgren from the popular television show “Vår tid är nu” has a fear of social media. He says:” -          This is not good for me; I don’t think it is good for anyone. LÄS MER

  4. 19. Håll i och håll ut : En komparativ retorisk analys av Stefan Löfvens två tal till nationen under 2020

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emilia Finné; Jenny Kästel; Hanna Liljegren; [2020]
    Nyckelord :Rhetoric analysis; Stefan Lofven; Covid-19; speech to the nation; crisis communication; Retorisk analys; Stefan Löfven; Covid-19; tal till nationen; kriskommunikation;

    Sammanfattning : Den världsomfattande coronapandemin har påverkat mänskligheten på många plan och Sverige har tvingats möta en kris som krävt stora uppoffringar, både individuellt och kollektivt. I mars 2020 höll därför statsminister Stefan Löfven sitt första tal till nationen. I november samma år höll han det andra. LÄS MER

  5. 20. HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Nils Jobring; [2019-09-25]
    Nyckelord :Retorik; Svenska kraftnät; kriskommunikation; förtroendekris; appellformerna; ethos; logos; pathos; imagereparerande strategier;

    Sammanfattning : Syfte: Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019. Teori: De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier. LÄS MER