Sökning: "retorisk textanalys"
Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden retorisk textanalys.
21. Ett kommunikativt dubbelspel: en kvalitativ studie om motstridiga värden i en kontroversiell bransch
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This study aimed to increase the knowledge of how conflicting values within an organization are expressed in the external communication with the help of a text analysis. The study focused on two main communication channels: press releases and commercials that were analyzed with a rhetorical analysis of text and speech and a rhetorical analysis of visual messages. LÄS MER
22. Miljön och materialets betydelse när sex Reggio Emiliaförskolor presenterar sin verksamhet : En retorisk analys av sex förskolors hemsidor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The aim of the study is to conduct a qualitative rhetorical analysis of websites where Reggio Emilia-inspired preschools present their pedagogy to gain increased knowledge of the content that is written, focusing on the environment and materials. The environment is important in the Reggio Emilia pedagogy and they are convinced that the environment is of great importance for children's play, interaction, and upbringing into a democratic society. LÄS MER
23. "Man måste få bättra sig" : En retorisk textanalys av Fredrik Virtanens självförsvar efter anklagelserna i samband med #metoo.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Under hösten 2017 fick #metoo en enorm spridning i sociala medier. Rörelsen har beskrivits som en nutida revolution, och av länderna i Norden hade metoo-rörelsen störst genomslag i Sverige. LÄS MER
24. En ohållbar modebransch i ett samhälle med CSR-fokus : En retorisk textanalys av hur modeföretag i Sverige kommunicerar CSR
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Hållbarhet och CSR blir viktigare för företag över hela världen. Syftet med denna studie är att se hur tre stora mode- och accessoarföretag i Sverige kommunicerar CSR på sina hemsidor. De studerade företagen är Nelly, Daniel Wellington och NA-KD. Denna studie har en retorisk utgångspunkt och bygger på teorin om triple bottom line. LÄS MER
25. "Viktigt meddelande till Sveriges invånare" - Hur påverkas du? : En kvalitativ retorisk textanalys av MSB:s informationsbroschyr Om krisen eller kriget kommer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här studien fokuserar på myndigheters kommunikation till medborgarna i Sverige. Specifikt studeras informationsbroschyren Om krisen eller kriget kommer som myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har producerat på uppdrag från regeringen. LÄS MER