Sökning: "retoriska framställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden retoriska framställningar.

  1. 1. En feministisk utrikespolitik under utveckling?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Oskar Hansson; [2019]
    Nyckelord :Feministisk utrikespolitik; kritisk retorikanalys; retoriska framställningar; mänskliga rättigheter; svensk utrikespolitik; narrativ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Feministisk utrikespolitik har sedan 2015, då utrikesminister Margot Wallström deklarerar denna inriktning, varit ett diskussionsämne inom den svenska utrikes-politiken. Uppsatsens analys genomförs med målet att åskådliggöra skillnader i hur regeringarna framställer kvinnor, hur de inkluderas och vilka rättigheter de har i de utrikespolitiska debatterna 2008 och 2015. LÄS MER

  2. 2. Den förkortade vägen till muntliga framställningar : En enkätstudie om gymnasieelevers bedömningar av tiden till den retoriska arbetsprocessens faser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Jennifer Svensson; Linn Emanuelsson; [2017]
    Nyckelord :Allocation of time; Canons of Rhetoric; Oral presentation; Peer response; Self-assessment; Swedish 3; Teacher response;

    Sammanfattning : In this study, we investigate pupils’ perceptions in Swedish 3 of the allocation of time of the Canons of Rhetoric when working with oral presentations. We also investigate which relations that exist between pupils’ perceptions of the allocation of time of the Canons of Rhetoric and perceptions of knowledge of the Canons of Rhetoric as well as perceptions of their oral presentation. LÄS MER

  3. 3. Den förkortade vägen till muntliga framställningar : En enkätstudie om gymnasieelevers bedömningar av tiden till den retoriska arbetsprocessens faser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linn Emanuelsson; Jennifer Svensson; [2017]
    Nyckelord :Allocation of time; Canons of Rhetoric; Oral presentation; Peer response; Self-assessment; Swedish 3; Teacher response;

    Sammanfattning : Abstract In this study, we investigate pupils’ perceptions in Swedish 3 of the allocation of time of the Canons of Rhetoric when working with oral presentations. We also investigate which relations that exist between pupils’ perceptions of the allocation of time of the Canons of Rhetoric and perceptions of knowledge of the Canons of Rhetoric as well as perceptions of their oral presentation. LÄS MER

  4. 4. Muntlig framställning i klassrummet : En studie av lärares arbetssätt på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Caroline Rabacke; [2015]
    Nyckelord :Oral presentation; orality; storytelling; speech; classroom climate; feedback; rhetorical work process; Muntlig framställning; muntlighet; berättande; tal; klassrumsklimat; respons; återkoppling; retoriska arbetsprocessen;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att beskriva hur åtta lärare arbetar med elevers muntliga framställning. Arbetets fokus är att belysa vilka metoder och strategier dessa lärare använder, för att vägleda och stötta eleverna i processen kring muntlig framställning. LÄS MER

  5. 5. Retoriken i svenskämnet på gymnasiet : Hur undervisningen kring muntliga framställningar prioriteras och organiseras

    Magister-uppsats, Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Emelie Carlberg; [2013]
    Nyckelord :rhetoric; Swedish subject; oral performances; retorik; retoriska arbetsprocessen; svenskämnet; muntliga framställningar;

    Sammanfattning : Med grund i retorikens återkomst i ämnesplanen för svenskämnet på gymnasiet är uppsatsens syfte att genomlysa retorikens plats i undervisningen, att undersöka lärares förhållningssätt till och genomförande av undervisning i muntliga framställningar. Syftet har konkretiseras genom de två frågeställningarna: Vilket förhållningssätt uppvisar svensklärare på gymnasiet till muntliga framställningar, med avseende på betydelse för elevers betyg och kompetens samt dess relevans i förhållande till andra moment i kursen? Hur ser svensklärare på organisationen av muntliga framställningar i svenskämnet? För att leva upp till syftet och besvara frågeställningarna har tre halvstrukturerade djupintervjuer genomförts, och dessutom har två informanter lämnat in listor på de begrepp som används i undervisningen kring muntliga framställningar. LÄS MER