Sökning: "retoriska metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden retoriska metoder.
1. Undersökning av visuell kommunikation om typ 2-diabetes och en designlösning för att främja hälsa och förebygga livsstilssjukdomar
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Typ 2-diabetes är en kronisk folksjukdom. Sedan 1980-talet har antalet drabbade individer fyrdubblats globalt. Trenden förväntas fortsätta, även i Sverige. Tidigare studier har visat att visuell kommunkation och visuella kampanjer som lyfter sjukdomen kan öka människors förståelse för sjukdomen. LÄS MER
2. Ängslan inför muntliga redovisningar : En studie om elevers upplevelser och lärares metoder vid muntliga redovisningar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Rädsla för att tala inför folk är ett allmänt känt fenomen som har drabbat oss alla någon gång. Muntliga presentationer är en del av svenska elevers skolgång, och det kan bidra till oro och stress hos vissa elever. Trots detta är det ett krav från Skolverket att muntliga presentationer ska genomföras av alla elever. LÄS MER
3. Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. LÄS MER
4. Grön, grönare, greenwashing : En kvalitativ textanalys av hur greenwashing uttrycks i förpackningsdesign
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Medan många företag ställer om till grön produktion och marknadsför dessa gröna initiativ, utnyttjar vissa företag denna trend genom greenwashing, vilseledande marknadsföring som inte håller det som lovas. Trots att greenwashing är ett allvarligt problem för samhälle, företag och individ, finns väldigt lite forskning, specifikt kring greenwashings visuella uttryck, eller executional greenwashing. LÄS MER
5. Hur tar man på sig den digitala kostymen? : möten på distans under pandemin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/RetorikSammanfattning : De som har blivit tvungna att anpassa sig till digitala möten har antagligen känt att skillnaden på kommunikationen förändras från fysiska möten. Många blev tvungna att anpassa sig till videomöten på grund av Corona-pandemin. Flera branscher har behövt ställa om till att kommunicera på distans för att kunna fortsätta sitt arbete. LÄS MER