Sökning: "retouching"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet retouching.

  1. 1. Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast på sociala medier är?” : En kvalitativ studie om skönhetsfilter och skönhetsretuschering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Marianne Fayete; Jenny Berglund; [2023]
    Nyckelord :Socialmedia; beautyfilters; retouching; youngadults; qualitativemethod;

    Sammanfattning : Social media has become an integral part of the lives of many young people around the world, and has also brought new technical tools, partly in terms of the communication that takes place when publishing images. Researchers have recently become concerned about the potential negative impact that social media use can cause. LÄS MER

  2. 2. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Retuschering; köplust; reklam; filter.;

    Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER

  3. 3. Vacker på utsidan, trasig på insidan : En studie om unga kvinnors attityd till skönhetsfilter på TikTok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida op de Weegh; Gréta Sigurdardóttir; [2023]
    Nyckelord :Social media; TikTok; Beauty filters; Body image; Sociala medier; TikTok; Skönhetsfilter; Självbild;

    Sammanfattning : I dagens snabbt växande sociala medielandskap står vi inför etiska frågor som ännu inte har diskuterats tillräckligt i takt med den digitala utvecklingen. Sociala medier spelar en betydande roll i att upprätthålla och sprida skönhetsideal på en skala vi aldrig tidigare skådat. LÄS MER

  4. 4. Filter och retuschering - ett sätt att leva upp till skönhetsidealet? En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser av bildmanipulationsverktyg på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Cosic; Hanna Markgren; [2021]
    Nyckelord :Young women; filters; retouching; beauty ideals; social media; Unga kvinnor; kamerafilter; retuschering; skönhetsideal; sociala medier;

    Sammanfattning : For a long period, the fashion- and advertising industry have contributed to unattainable beauty ideals among young women and retouching is not a new phenomenon. However, the rise of social media has led to easy access to free retouching applications and beautifying camera filters. LÄS MER

  5. 5. Arbetsprocess för reklambilder : Hur kan samarbetet mellan beställaren, fotografen och retuschören effektiviseras?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Emilia Arnell; [2020]
    Nyckelord :Client; customer; photographer; photography; retoucher; retouch; work process; workflow.; Arbetsflöde; arbetsprocess; beställare; fotograf; fotografi; retusch; retuschör; riktlinjer.;

    Sammanfattning : De har en gemensam slutdestination men olika stopp på vägen. Så kanprojekt med samarbete mellan beställare, fotograf och retuschör beskrivas.I projekt med flera parter är det inte svårt att förstå att förlängdadeadlines, överskridande av budget, bristande kommunikation och friktionmellan parterna kan förekomma. LÄS MER