Sökning: "retro games"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden retro games.

  1. 1. Nuking Duke Nukem : Reaching the Stack via a Glboal Buffer Overflow in DOS Protected Mode

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Henrik Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Computer Security; Operating Systems; Control-flow hijack attacks; Buffer Overflow; Stack; DOS;

    Sammanfattning : Control-flow hijack attacks on software exploit vulnerabilities in the software’s memory handling. Over the years, various security mitigations have been developed to counter these attacks. However, compatibility issues have hindered the adoption of such measures in some legacy systems. LÄS MER

  2. 2. Monopol i modern tappning : Hur en uppdaterad version av det klassiska brädspelet Monopol kan utformas genom ett retroperspektiv med syftet att ge ett mer modernt intryck

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Agnes Friberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det klassiska sällskapsspelet Monopol har spelats i många år och redan år 1935 såldes spelkonceptet till Parker Brothers vilket var ett steg i riktningen mot att bli det mest sålda brädspelet genom historien som är privatpatenterat (Encyclopaedia Britannica, 2021). Monopols långa historia har inte inneburit större förändringar i det visuella utseendet, tvärtom så har endast mindre justeringar gjorts där många grafiska element inte förändrats överhuvudtaget. LÄS MER

  3. 3. Pixel art - The Medium of Limitation : A qualitative study on how experienced artists perceive the relationship between restrictions and creativity

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Gustav Samuelson; [2020]
    Nyckelord :Pixel art; digital art; retro games; design;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks huruvida den tekniskt obsoleta konstformen pixelgrafik, eller ”pixel art” fortfarande är ett relevant medium och vilka kvaliteter som gör det till ett självständigt praktiskt hantverk. I en kvalitativ studie intervjuas fyra erfarna pixel konstnärer om deras definitioner av ”pixel art” samt deras egen praktik. LÄS MER

  4. 4. Spelen som aldrig växte upp : Nostalgi och dess plats i användarupplevelser av spel

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Amanda Hemgren; Natalie Esseen; [2019]
    Nyckelord :digitala spel; nostalgi; användarupplevelser;

    Sammanfattning : Since its commercial outbreak during the 1970’s, digital games have grown to become one of the foremost ways of entertainment. A recent trend that can be observed in the game industry is to remake old games, relaunch classic titles and develop new games in a distinct “retro” style. LÄS MER

  5. 5. Retrospelsamlande: En etnologisk studie av identitetsskapande hos personer som samlar på äldre tv- och datorspel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Hanna Moberg; [2018]
    Nyckelord :Video games; Retro games; Collecting; Community; Identity; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Retro game collecting An ethnological study of the creation of an identity by people who collect older video and computer games The purpose of this ethnological thesis is to examine and analyse how the meaning of the informants' retro video game collections is created, what is considered valuable in the retro game collecting community and how this community affects the informants’ creation of an identity as retro game collectors. Three theories have been used to analyse the empirical material. LÄS MER