Sökning: "returprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet returprocesser.

  1. 1. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  2. 2. Avoidance Practices within Returns Management : Indetifying Solutions and Assessing Feasibility for Reducing Returns in Fashion E-commerce

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Melis Irem Okur; Sandra Ransed; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; Returns Management; Customer Returning Behavior; Return Avoidance; Fashion Industry; E-handel; Returhantering; Returbeteende; Förebyggande metoder; Modebranschen;

    Sammanfattning : Returns in the fashion e-commerce industry have experienced a significant increase in recent years, and with the continuous growth of e-commerce, returns are expected to further increase. Companies are faced with the choice of either improving existing return processes or focusing on avoiding returns before a purchase is made. LÄS MER

  3. 3. Returresan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ingrid Finn Ohlin; Malin Haapaniemi Ohlsson; Sanajan Shahzad; [2023]
    Nyckelord :Social praktik; Returresa; Touchpoint; Efterköpsfasen; Returbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur praktiseras en retur i efterköpsfasen? Vilken roll spelar kompetens, betydelse och materialitet för kunden, och hur tar de sig uttryck? Syfte: Studien syftar till att kartlägga och analysera kunders returprocesser inom detaljhandeln. Den avser att bidra till forskningen om hur kunder returnerar för att komplettera litteraturen om varför kunder returnerar. LÄS MER

  4. 4. Returer vid onlinehandel : En studie om generation Zs returbeteenden vid konsumtion av kläder online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Angvert Bredberg; Rebecca Todorovic; Maja Stevanovska Berg; [2022]
    Nyckelord :Returns; Return behaviour; Generation Z; Online purchasing process; Fashion; Returer; Returbeteende; Generation Z; Onlineköpprocessen; Mode;

    Sammanfattning : Den svenska onlinehandeln har fått en kraftig tillväxt inom modesektorn med en returfrekvens på 35-40% under de senaste åren. Yngre generationer anses både handla och returnera mycket kläder online. Det finns dock skillnader mellan beteenden inom generationen Z vilket gör det intressant att undersöka dessa motsättningar. LÄS MER

  5. 5. Returhantering som potentiellt värdeförstörande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Ludvig Blomqvist; Jesper Bertilsson; [2018]
    Nyckelord :Digitalisering; e-handel; värdeskapande; värdeförstörande; tjänster; service; return management.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien belyser hur returhantering behöver inkludera kundens perspektiv. Returhantering grundas idag utifrån effektivisering av returer och lönsamhet. Det finns behov av kundens perspektiv i returhanteringen för möjligheten av att förstå hur värde skapas och förstörs. LÄS MER