Sökning: "retuschera"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet retuschera.

  1. 1. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Retuschering; köplust; reklam; filter.;

    Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER

  2. 2. #nofilter : En studie om vardagsretuschering på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för design (DE)

    Författare :Gilma Sobrino Sobrino Rada; Andrea Warbrandt; [2015]
    Nyckelord :Instagram; everyday retouching; selfie; filters; editing; retouching; beauty ideals; social media; mkv; Instagram; vardagsretuschering; selfie; filter; redigering; retuschering; skönhetsideal; sociala medier; mkv;

    Sammanfattning : The main theme of this essay was; How does Instagram affect their users when it comes to everyday retouching and today’s ideal of beauty, and are there any differences between age and gender? To answer this question, the everyday retouching of the Instagram users selfies (self-portrait) was investigated and charted, to see how it affecting today’s ideal of beauty.   We used a quantitative method and conducted an empirical study that was rooted in the Encoding/Decoding-model of Stuart Hall, Gidden’s theory of structuration, Cooley’s ”looking-glass self”, Lippman’s triangle, together with previous research and a web survey that was targeted to a random selection of Instagram users. LÄS MER

  3. 3. När kameran inte räcker till

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Cecilia Therése Boström; [2013-09-20]
    Nyckelord :retusch; retuschör; reklam; reklambilder; bildmanipulation; kritisk IS-forskning; genus;

    Sammanfattning : Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Användare & filter : En studie om filterfunktioner på fotoapplikationer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Lena Arntzen Svensson; Sofia Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Filter function; photo sharing; photo application; social media; mobile camera; Instagram; Flickr; VSCO Cam; retouching; Filterfunktion; bilddelning; fotoapplikation; sociala medier; mobilkamera; Instagram; Flickr; VSCO Cam; retuschering;

    Sammanfattning : Genom århundraden har bilden varit en viktig del i vårt samhälle. Den har varit en källa till underhållning, sparande av minnen och även ett sätt att kommunicera på. Bilder har använts på många olika sätt och sedan 1800-talet har vi kunnat fånga bilder genom fotografier. LÄS MER

  5. 5. Ikeas retuscherade kvinnor : En kvalitativ studie av Ikeas val att retuschera kvinnor i den Saudiska Ikea-katalogen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Gia Brorsson; [2013]
    Nyckelord :News media; Ikea; culture; content analysis and power relations; Ikea; nyhetsmedier; maktrelationer; innehållsanalys;

    Sammanfattning : On the first of October 2012 the media reported that the women in the Ikea catalogue had been airbrushed in the Saudi edition. Initially the blame was put on either the Saudi government the Islamic culture or the Saudi franchise. LÄS MER