Sökning: "retuscherade bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden retuscherade bilder.

  1. 1. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vendela Wilthorn; Astrid Lund; [2020]
    Nyckelord :Retusch; Attityder; Skönhetsideal; Reklam; Köplust; Idealkroppar;

    Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER

  2. 2. Autentiskt, men snyggt: En studie om konsumenters syn på etik gällande retuschering av till synes autentiska reklambilder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofie Strandberg; Sofie Zachrisson; [2018]
    Nyckelord :Retusch; reklambilder; etik; autentiska uttryck; skönhetsideal; naturlig skönhet;

    Sammanfattning : Retusch av reklambilder har länge varit omdiskuterat i samhället och idag är kanske debatten mer aktuell än någonsin med instiftandet av nya lagar kring retusch. Dagens reklambilder ämnar ge ett autentisk uttryck vilket gör det svårt för konsumenter att upptäcka retuschens inverkan och bedöma huruvida en bild är sann eller inte. LÄS MER

  3. 3. När kameran inte räcker till

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Cecilia Therése Boström; [2013-09-20]
    Nyckelord :retusch; retuschör; reklam; reklambilder; bildmanipulation; kritisk IS-forskning; genus;

    Sammanfattning : Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Att skräddarsy sig själv” - En kvalitativ studie om ungdomars självframställan på sociala nätverk och dess påverkan på deras syn på sig själva.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Bäcksten; Ida Klasson; [2013-08-08]
    Nyckelord :självframställan; självbild; normer; sociala nätverk; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att erhålla ökad förståelse för ett antal gymnasieungdomars upplevelser av sociala nätverk och hur dessa väljer att framställa sig själva på nätverken. Vi ämnade även undersöka konsekvenserna av den självframställan som sker, med fokus på hur ungdomarna själva påverkas. LÄS MER

  5. 5. Hur retusch påverkar skönhetsannonsers attraktion : En studie om målgruppens åsikter och köplust

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Maria Matsson; [2013]
    Nyckelord :retouch; beauty ideals; social attitudes; marketing; attractiveness; inclination to buy; retusch; skönhetsideal; samhällsattityd; marknadsföring; attraktionskraft; köplust;

    Sammanfattning : Tidigare studier som gjorts inom området visade att kvinnor anser att kvinnors skönhet inte är värderad enligt rimliga normer i vårt samhälle. Hård retuschering motarbetas på många håll, bland annat genom att organisationer som ASA (Advertising Standards Authority) och politiska partier som Liberaldemokraterna i Storbritannien arbetar för att missledande retuschering ska försvinna. LÄS MER