Sökning: "reviderade lpfö98"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden reviderade lpfö98.

  1. 1. Den värdefulla leken - Om pedagogers stöd till barn i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Fransson; Maria Simonsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; lek; pedagog; relation; strategier; stöd;

    Sammanfattning : Lekens centrala plats i utbildningen och dess betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande framhävs tydligare i den reviderade Läroplan för förskolan Lpfö18 jämfört med tidigare Lpfö98 (2016). Med detta som utgångspunkt är syftet med denna studie att undersöka pedagogers relation med barn i lek samt vilka strategier de huvudsakligen använder då barn tillfälligt eller varaktigt behöver stöd i lek. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk dokumentation i förskolan? : En studie av förskolornas realisering av pedagogisk dokumentation i Heby, Uppsala och Östhammar kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Wahlgren; Helena Lagerström; [2013]
    Nyckelord :Utvärdering; formuleringsarena; realiseringsarena; pedagogisk dokumentation; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att ur ett läroplansteoretiskt perspektiv undersöka hur skolverkets påbjudna uppdrag med förskolans kvalitetsarbete kan utvecklas genom pedagogisk dokumentation, vilket är den metod som Uppsala kommun förordar. Studien är ett försök till att klarlägga hur begreppet pedagogisk dokumentation uppfattas av realiseringsarenan som formuleringsarenan påbjuder utifrån den reviderade Läroplanen Lpfö98 (2010). LÄS MER

  3. 3. Tekniken i förskolan : En tolkningsfråga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merja Utriainen; Malin Bjäreklint; [2013]
    Nyckelord :Teknik; Förskola; Aspekter; Intention; Läroplan; Lpfö98 10;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Denna studie syftar till att studera yrkesverksamma förskollärares uppfattningar av teknik i förskolan och deras beskrivningar av hur de synliggör teknik i förskolans verksamhet. För att skapa en grundförståelse av vad teknik innebär inom förskolans verksamhet och hur det kan gestaltas, bör en medvetenhet hos pedagogerna finnas för att synliggöra tekniken i vardagen. LÄS MER

  4. 4. Fem förskollärares tankar om matematik : En undersökning om fem förskollärares syn och arbete med matematik utifrån Lpfö 98 reviderad 2010

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Malin Knutsson; Adisa Omerovic; [2013]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; förskolans läroplan; inställningen till matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan utifrån Lpfö98 reviderad 2010. Detta ville vi undersöka eftersom den reviderade läroplanen fokuserar mer på matematikinnehållet än tidigare. LÄS MER

  5. 5. Förändringarnas tid : En ny läroplan och dess konsekvenser för förskollärarens arbete med matematik och yrkesidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Cruz Vera; Evelina Lundvall; [2013]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; yrkesidentitet; undervisning i förskola; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra om förskollärarna upplever upplever några skillnader i sitt metodval inom matematik i och med implementeringen av läroplanen för förskolan reviderad 2010 samt om den geografiska placeringen av förskolan har någon inverkan på dessa val. Studien behandlar även om yrkesidentiteten har förändrats i och med reviderigen, samt om den geografiska placeringen av förskolan har betydelse för den metodik förskolläraren använder sig av inom ämnet matematik. LÄS MER