Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Testbaserat lärande vs kontextueltt lärande : En interventionsstudie i ordkunskap i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Susanne Schlott; Mari Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Ordförråd; ordinlärning; explicit undervisning; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this study was to investigate the effects of two different methods of vocabulary learning: retrieval practice and rich vocabulary instruction. The research questions were:  1.        What are the effects of retrieval practice and rich vocabulary instruction on word learning in grade 3 students? 2. LÄS MER

  2. 2. Testbaserat lärande som metod för att utveckla ordförrådet hos elever med och utan språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Ihse Trägårdh; [2022]
    Nyckelord :ordförråd; språkstörning; testbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Elever kommer till skolan med stora skillnader i ordförråd. Detta får konsekvenser för elevernas språkförståelse och studieresultat. Kunskapsöversikten undersöker vilka effekter testbaserat lärande har på elevers ordförråd och ifall metoden har särskilda effekter på elever med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Ordförrådsutvecklande undervisning i klassrummet - för alla elever? : En interventionsstudie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofie Holstein-Krag; [2022]
    Nyckelord :ordförståelse; ordinlärning; ordkunskap; robust ordförrådsundervisning; språklig sårbarhet; språkstörning; tidiga skolår;

    Sammanfattning : The aim of this intervention study was to examine the effect of Robust Vocabulary Instruction in a Swedish second grade regular classroom setting, to evaluate to which degree a rich vocabulary instruction is beneficial for all students’ vocabulary growth. Sophisticated target-words (tier 2 words) from a children’s book read aloud, were instructed to 24 children in the experimental class, whereas 20 children in the comparison class heard the same story but received no instruction. LÄS MER

  4. 4. Stereotypinnehåll för sociala grupper med olika hög social status: Effekten av deltagarinstruktioner inom Stereotype Content Model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tobias Ahlqvist; Sabina Basic Knezevic; [2021]
    Nyckelord :stereotype content; agency; communion; instructed perspective; social desirability; rich; poor; stereotypinnehåll; agens; kommunalitet; deltagarinstruktioner; social önskvärdhet; rika; fattiga; Social Sciences;

    Sammanfattning : Stereotype research has previously employed different techniques of measuring stereotype content. One such theory is the Stereotype Content Model (SCM) in which content is measured along the dimensions of competence and warmth (Fiske et al., 2002) or the parallels agency and communion (Abele et al., 2016). LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för ordförrådsutveckling på SFI: en frekvensbaserad lexikalisk analys av ord i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Leila Swartling; [2019-04-10]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordundervisning; frekvensbaserad lexikalisk analys; rich instruction; frekvensordlista; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ord som undervisas på svenska för invandrare (SFI) kurs C och D korrelerar med frekvensordlistor över det svenska språket samt om kurs D innehåller fler ovanliga ord än kurs C. Under fyra observationstillfällen hos två olika lärare samlade jag in vilka ord som de fokuserade på i hög grad, det vill säga ord som fick rich instruction, och i lägre grad, det vill säga ord som fick grundläggande definition. LÄS MER