Sökning: "riktat stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden riktat stöd.

  1. 1. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte:Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  2. 2. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Kvick; [2021-08-05]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte:Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  3. 3. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattaratt särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessaspecialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kanse ut. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiskt stöd på gymnasiet : En multipel fallstudie av stödinsatser på två fristående gymnasieskolor och tillhörande dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Enqvist; [2021]
    Nyckelord :Dilemman; gymnasieskolan; inkluderande arbetssätt; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Gymnasieskolan är en frivillig skolform, men för de elever som hoppar av gymnasiet eller går utgymnasiet utan fullständiga betyg begränsas möjligheterna i livet efter skolan avsevärt. Tidigare studiervisar att stöd i form av specialpedagoger och speciallärare i gymnasieskolan är lågt, jämfört med grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Operationssjuksköterskors upplevelser av omvårdnad riktat till barn i relation till den perioperativa vården : en kvalitativ deskriptiv studie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Evelina Sundquist; Emma Kruukka; [2021]
    Nyckelord :children; theatre nurses; nursing; perioperative care; barn; operationssjuksköterskor; omvårdnad; perioperativ vård;

    Sammanfattning : Introduktion: Operationssjuksköterskor i den perioperativa vården möter ofta barn som ska genomgå en operation. Krav på produktion och rutiner styr att det första mötet sker med anestesisjuksköterskan och därmed blir operationssjuksköterskans möte med barnet mer begränsat. LÄS MER