Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Yrkesverksammas syn på barns utsatthet för våld i hemmet under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Neuman Gullbrandsson; Magda Johannesson; [2024]
    Nyckelord :Corona pandemic; professionals; domestic violence; children; risk factors.; Coronapandemin; yrkesverksamma; våld i hemmet; barn; riskfaktorer.;

    Sammanfattning : Barns utsatthet för våld i hemmet är ett samhällsproblem som skadar ett barn både fysiskt och psykiskt. Det blir därför av stor vikt att barn får det stöd och skydd som är nödvändigt. När viruset covid-19 bröt ut och orsakade coronapandemin påverkades stora delar av samhället, däribland barnen. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap som etablerar psykologisk trygghet i virtuella team. : En studie om hur chefer kan skapa psykologisk trygghet i virtuella team med inriktning på organisationer inom tech-branschen.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elin Säfvenberg; Stina Sahlsten; [2023]
    Nyckelord :Leadership; psychological safety; virtual teams; Ledarskap; psykologisk trygghet; virtuella team;

    Sammanfattning : Det sätt organisationer generellt hanterar att vara uppdaterade och ligga i framkant är genom arbete i team. Det är välkänt inom tidigare forskning att arbete i team leder till högre grad av kreativitet och prestation, vilket möjliggör för att ligga i framkant. Till följd av covid-19 pandemin har arbete i team blivit mer komplicerat. LÄS MER

  3. 3. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglig lärmiljö : Nyckeln till ett fritidshem för alla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Ferm; Emelie Holmsbo; Sophie Börjesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; tillgänglig lärmiljö; erfarenheter; teori och praktik; elevers behov; tillmötesgå; inkludering; kunskap.;

    Sammanfattning : Inledning  Studien ämnar undersöka hur fritidshemslärare definierar begreppet tillgänglig lärmiljö och vilka förutsättningar de ges för att skapa en inkluderande fritidshemsverksamhet. Studien behandlar frågeställningarna utifrån flertalet infallsvinklar och ger en bred insyn i det komplexa uppdrag lärare i fritidshem besitter. LÄS MER

  5. 5. Att räcka till när förutsättningarna inte finns : En kvalitativ studie om hur lärare upplever sin arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hampus Lewin; Linnea Hedin; [2023]
    Nyckelord :lärare; arbetsmiljö; stress; psykisk ohälsa; nyinstitutionell teori; krav-kontroll-stöd;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat in sig på lärares arbetsmiljö med fokus på hur de själva upplever den. Lärare beskrivs ofta som en yrkesgrupp med hög stress och mycket krav. Syftet med uppsatsen har varit att belysa de eventuella problem som finns i arbetsmiljön på skolan. LÄS MER