Sökning: "riktat stöd"

Visar resultat 16 - 20 av 158 uppsatser innehållade orden riktat stöd.

  1. 16. Sociala medier - en hjälpande hand i hälsofrämjande arbete för psykisk hälsa : en litteraturstudie kring ungas användning av sociala medier ur ett salutogent perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ariane Hess; Elina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Social media; mental health; adoloscents; health promotion; salutogenic; Sociala medier; psykisk hälsa; unga; hälsofrämjande; salutogen;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa har ökat i omfattning och är en global hälsoutmaning. I Sverige skattar unga sin hälsa som god men 54 procent anger att de lider av olika psykiska besvär. Tidigare studier har visat på en korrelation mellan psykisk ohälsa och hög användning av sociala medier. LÄS MER

  2. 17. Bedömningsstöd i taluppfattning - för inkludering av alla elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Madeleine Andersson; Julia Holmgren; [2022]
    Nyckelord :Analys av bedömningsstöd; garantin för tidiga stödinsatser; inkluderingsperspektiv; kartläggning;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie har varit att synliggöra hur lärares och speciallärares analysarbete med obligatoriskt Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1 kanförstås ur ett inkluderingsperspektiv. Studien har med hjälp av kvalitativa intervjuer undersökt hur fyra lärare i årskurs 1 och fyra speciallärare med inriktning matematik, beskriver att de arbetar för en inkluderande matematikundervisning. LÄS MER

  3. 18. Ungas upplevelse av stöd för psykisk ohälsa : En studie av ungdomsforum

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tobias Lind; Kristoffer Lindgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Ungas psykiska ohälsa är ett viktigt område och internet är en stor del av ungas liv. Därför är syftet med denna studie, genom utforskning av ett internetforum riktat till ungdomar, att undersöka hur ungdomar som mottagit professionellt stöd för psykisk ohälsa upplever kvaliteten på stödet. LÄS MER

  4. 19. Modersmålets betydelse vid identifiering av dyslexi hos flerspråkiga elever : En studie om hur svenska som andraspråkslärare på språkintroduktionsprogrammet identifierar dyslexi hos andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Askenvall; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselev; svenska som andraspråkslärare; specialpedagog; dyslexi; extra anpassningar och särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare på språkintroduktionsprogrammet identifierar dyslexi hos den flerspråkiga eleven. Genom metodtriangulering baseras denna studie på semistrukturerade intervjuer med svenska som andraspråkslärare och specialpedagoger samt en enkätundersökning riktat till svenska som andraspråkslärare. LÄS MER

  5. 20. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jennifer Andersson; Jessica Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskola; pedagogiskt arbete; ekologisk systemteori; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER