Sökning: "rim och ramsor i förskolan matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden rim och ramsor i förskolan matematik.
1. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER
2. Musik med små barn : ett pedagogisk verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : I vår studie har vi genom vårt syfte tagit reda på hur pedagoger har använt sig av sånger som ett pedagogiskt verktyg, och vi har undersökt hur pedagogerna kunde skapa delaktighet till barnens språkutveckling genom sång och samlingar på förskolan. Vilka mål hade pedagogerna? För att nå syftet har vi genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där man fokuserar på egenskaperna och inte på personerna som deltar. LÄS MER
3. Talbegrepp i förskola/förskoleklass : En studie om hur pedagoger arbetar med talbegrepp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan och förskoleklass arbetar med talbegrepp inom matematik. I huvudsak refererar vi till forskarna Gelman och Gallistel och deras modell när det gäller de fem principer, som de uttrycker ligger till grund för barns förståelse av talbegrepp. LÄS MER
4. Lärande av antal på montessoriförskolor
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn mellan 3-6 års ålder utvecklar förståelse för antal på montessoriförskolor. Vi vill också se vilka metoder som används och vilken roll montessorimaterialen kan ha för barns lärande av antal. LÄS MER
5. Hur stimulerar pedagogerna flerspråkiga barn i förskolan? How does the pedagogue stimulate bilingualism in school?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att få kunskap om hur pedagogerna inom förskolan arbetar med språkutveckling. Vi har inriktat oss på barn med utlänsk bakgrund i förskolan. Informanterna svarade att de bland annat använder sagoläsning, teckenstöd, konkret material i sitt arbete med flerspråkiga barn. LÄS MER