Sökning: "rim och ramsor lärare"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden rim och ramsor lärare.

  1. 11. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Stina Ohlsson; Katarina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  2. 12. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Åsberg; Anna-Stina Ohlsson; [2014]
    Nyckelord :phonological awareness; fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  3. 13. Lärares erfarenhet av Trullemetoden inom läs- och skrivlärande : - en kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Kandelid; Helena Frohm; [2012]
    Nyckelord :läslärande; läsmetod;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vår uppsats är en kvalitativ undersökning och grundar sig i intervjuer på fyra olika skolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka lärarnas perspektiv, tankar och erfarenheter i arbetet med Trullemetoden inom läs- och skrivlärande i förskoleklass. LÄS MER

  4. 14. ”Att få ordning på alla krumelurer” : Lärares uppfattning om åtgärder och stöd till elever med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Fräjdin; Judith Källner; [2012]
    Nyckelord :åtgärder inom läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; datorn; hemmet; motivation; intresse; uppmuntran;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka åtta lärares uppfattningar om hur läs- och skrivsvårigheter kan åtgärdas samt hur dessa lärare beskriver hur de ger stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter. För att få svar på frågorna genomfördes en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer med utbildade grundskollärare i år 1-3 samt förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Bergqvist; Catharina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Musik; språk; språkutveckling; musikprofilerad för;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att fåen fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är:Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol-lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökningpå musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk-ligt syfte kopplat till musiksamlingarna. LÄS MER