Sökning: "rim och ramsor lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden rim och ramsor lärare.

  1. 16. Bokstäver formas av lera, pinnar och rep : En undersökning av användningen av estetiska uttrycksformerna i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Karlsson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; uttrycksformer; rörelser; dans; drama; bild; musik; lek; rim och;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att se om och hur lärare arbetar med uttrycksformerna rörelse, dans, musik, bild, drama och rim och ramsor i den första läs- och skrivinlärningen i förskoleklass och årskurs ett. Jämförelser gjordes mellan två skolor, en privat skola med ur och skur pedagogik samt en kommunal skola, för att se om de arbetade olika med dessa uttrycksformer i elevernas läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 17. Tidig engelskundervisning : En studie i lärares syn på undervisning i engelska i tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Åkerblom; Anna Stenberg; [2010]
    Nyckelord :kompetens; tidig engelskundervisning; material; effekt;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i förskoleklass till och med år 3 på tre skolor i Mellansverige, fördelat på en kommunal skola och två friskolor, ser på undervisning i det engelska språket, hur de väljer att arbeta med detta samt vilken effekt de tror att tidig engelskundervisning har. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med inlärning av engelska samt om de anser att deras egna kunskaper är tillräckliga för att undervisa i ämnet. LÄS MER

  3. 18. ”Ja, allt vi gör hela dagarna tränar barns språkutveckling.” En undersökning av lärares syn på stimulering kring barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Cathrine Eriksen; Linda Fransson; [2009]
    Nyckelord :metoder; förskola; förskoleklass; språkstimulering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den forskning som presenteras visar hur lärare kan stimulera barns språkutveckling genom olika verktyg, såsom sagor, högläsning, rim och ramsor, lek och språklekar. Även kommunikation och begreppet språklig medvetenhet beskrivs. LÄS MER

  4. 19. Språkutveckling genom lek för barn som har svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lorine Mozori; Kristina Karlsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet var att studera språkets utveckling genom lek för barn som har svenska som andraspråk samt hur lärarna gynnar andraspråksbarns språkutveckling. Detta ville vi uppnå via lärarnas uppfattning om språkutveckling. LÄS MER

  5. 20. Lärares svenskundervisning utifrån elevers inlärningsstilar i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Eva Norén; Anna Saxin Ohlsson; [2008]
    Nyckelord :auditiv; inlärningsstilar; kinestetisk; svenskundervisning; tidigare skolåren; visuell;

    Sammanfattning : Det finns forskning som hävdar att undervisningen bör grunda sig på den enskilde elevens personliga inlärningsstil och den härstammar främst från USA. En del svenska forskare försöker också lansera denna undervisningsform i den svenska skolan. LÄS MER