Sökning: "rim ramsor och andra språklekar"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden rim ramsor och andra språklekar.

  1. 1. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  2. 2. Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter

    C-uppsats,

    Författare :Angelica Björk; [2011]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; språksvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn medspråksvårigheter.Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarnaför att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat treförskollärare. LÄS MER

  3. 3. Rim och ramsor i förskolan - Rhyme and nursery rhyme in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lisa Hildingson; [2011]
    Nyckelord :rim; ramsa; språklekar; språkutveckling; språkmedvetenhet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några pedagogers syn på och hur de arbetar med rim och ramsor för barns språkutveckling. För detta syfte har följande frågeställningar formulerats:- Vilka metoder använder de intervjuade pedagogerna för att träna barns språk?- Vilka syften med och åsikter om rim och ramsor har de intervjuade pedagogerna?- Hur och när använder de intervjuade pedagogerna rim och ramsor i verksamheten?För att nå syftet med studien genomfördes en kvalitativ intervjustudie på två förskolor där tre pedagoger på respektive förskola intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Rim, ramsor och andra språklekar - pedagogiska redskap för att främja elevers språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Block; Anna Jönsson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår uppsats ger inblick i hur några förskollärare, lärare och en specialpedagog beskriver sitt medvetna arbete för att främja elevers språkliga medvetenhet, och hur barn agerar/reagerar vid ett pedagogiskt strukturerat arbete med rim, ramsor och andra språklekar. Vi har besökt två skolor, en mångkulturell och en icke mångkulturell skola. LÄS MER