Sökning: "rim ramsor språkutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden rim ramsor språkutveckling.

  1. 21. Barns språkutveckling i förskolan - ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Larsson; Annica Andersson; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares perspektiv språkutveckling och hur de arbetar för att främja barns språkutveck pliån bga sranms t hur de bDeesnk rmiveetro dfö sroskmo laannvsä bnedteysd velasre o nsätrru dkettu kreormadmee irn ttiellr vbjaurenrs m sperdå ökplipgna au tfrvåegcokrli nocgh. fRöeljsduflrtåagteotr . LÄS MER

  2. 22. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER

  3. 23. Estetiska uttrycksformer i förskolan- En strategi för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susi Russdal; [2016]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; Språkutveckling; Förskola; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om verksamma pedagoger inom förskoleverksamheten arbetar med de estetiska uttrycksformerna i samband med barns språkutveckling. I studien presenteras bland annat det teoretiska perspektivet på lärande vilket är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 24. Sånger, rim och ramsor inom engelskundervisning : Lärares attityder till användning av sånger, rim och ramsor för att gynna elevers engelska språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Cederleuf; [2015]
    Nyckelord :Sång; rim; ramsor; engelskundervisning; intervjustudie; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en ökad insikt i vad svenska lärare har för attityder till arbete med sång, rim och ramsor i engelskundervisning för grundskolans tidigare år. Frågeställningarna är: 1. Vad har lärarna i studien för attityder till arbete med sång, rim och ramsor inom engelskundervisning? 2. LÄS MER

  5. 25. Barns språkutveckling - en studie om språkutveckling och flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Holk Daleke; Iman Finjan; [2015]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; Flerspråkighet; Språkmetoder; Språklärande situationer;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att jämföra hur man arbetar med barns språkutveckling på en etniskt homogen och en mångkulturell förskola, där den etniskt homogena förskolan består av huvudsakligen barn som har svenskan som modersmål. För att kunna jämföra detta ställde vi oss frågor som: Hur ser pedagogerna på språk och när anser de att ett språklärande sker? Vi undrade också hur pedagogerna tog tillvara på barns flerspråkighet och hur de arbetade språkfrämjande på deras avdelningar. LÄS MER